IABDK_logo_pos_cmyk_secondary-01
 

Belgisk undersøgelse af TCF skal vurderes af andre datatilsyn

Pressemeddelelse

Det belgiske datatilsyn (APD) har afsluttet en undersøgelse af IAB Europe og Transparency & Consent Framework (TCF). Udkastet til en afgørelse skal nu gennemgås af øvrige datatilsyn, hvorefter APD kan vedtage en endelig afgørelse eller henvise sagen til Det Europæiske Databeskyttelsesråd.

Ifølge hvad APD har oplyst til IAB Europe vil udkastet indeholde en vurdering af, at der er sket overtrædelser af GDPR, men at disse overtrædelser kan afhjælpes inden for seks måneder. Konkret har APD vurderet, at IAB Europe er dataansvarlig for de TC-strenge, som websites anvender til at kommunikere om brugere har givet samtykke til behandling af ​​persondata. APD betragter selve signalerne som persondata, og at IAB Europe skal anses som fælles dataansvarlig for TC-strenge i sammenhæng med OpenRTB. Da IAB Europe ikke behandler, ejer eller beslutter brugen af ​​specifikke TC-strenge har organisationen ikke anset sig for at være dataansvarlig i forbindelse med TCF.

IAB Europe erklærer sig klar til at samarbejde med APD og andre datatilsyn om at komme frem til en løsning, der kan hjælpe virksomheder i den digitale reklamebranche med at overholde EU-lovgivningen. IAB Europe er ligeledes fortsat optimistiske med hensyn til, at TCF efter afgørelsen og eventuelle justeringer kan fortsætte processen med at blive godkendt som en international Code of Conduct (CoC).

Meddelelsen fra IAB Europe kan læses her.

20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Læs også

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Danske Medier: Ny EU-afgørelse fjerner sidste forhindring for ligestilling mellem medier

Hvis man vil sikre dansk journalistik og kvalitetsindhold i en tid, hvor techgiganterne presser danske medier og indholdsproducenter, er det ikke holdbart, at man fortsætter med at beskatte dansk journalistik og indhold. Det mener Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, som ser fjernelsen af lønsumsafgiften som et vigtigt politisk valg, der bør træffes netop nu.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev