IABDK_logo_pos_cmyk_secondary-01
 

Belgisk undersøgelse af TCF skal vurderes af andre datatilsyn

Pressemeddelelse

Det belgiske datatilsyn (APD) har afsluttet en undersøgelse af IAB Europe og Transparency & Consent Framework (TCF). Udkastet til en afgørelse skal nu gennemgås af øvrige datatilsyn, hvorefter APD kan vedtage en endelig afgørelse eller henvise sagen til Det Europæiske Databeskyttelsesråd.

Ifølge hvad APD har oplyst til IAB Europe vil udkastet indeholde en vurdering af, at der er sket overtrædelser af GDPR, men at disse overtrædelser kan afhjælpes inden for seks måneder. Konkret har APD vurderet, at IAB Europe er dataansvarlig for de TC-strenge, som websites anvender til at kommunikere om brugere har givet samtykke til behandling af ​​persondata. APD betragter selve signalerne som persondata, og at IAB Europe skal anses som fælles dataansvarlig for TC-strenge i sammenhæng med OpenRTB. Da IAB Europe ikke behandler, ejer eller beslutter brugen af ​​specifikke TC-strenge har organisationen ikke anset sig for at være dataansvarlig i forbindelse med TCF.

IAB Europe erklærer sig klar til at samarbejde med APD og andre datatilsyn om at komme frem til en løsning, der kan hjælpe virksomheder i den digitale reklamebranche med at overholde EU-lovgivningen. IAB Europe er ligeledes fortsat optimistiske med hensyn til, at TCF efter afgørelsen og eventuelle justeringer kan fortsætte processen med at blive godkendt som en international Code of Conduct (CoC).

Meddelelsen fra IAB Europe kan læses her.

20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev