CB_3
 

Christina Blaagaard bliver ny formand for Danske Medier

Pressemeddelelse

På Danske Mediers generalforsamling i dag blev Christina Blaagaard valgt som ny formand for de private mediers brancheorganisation. Christina Blaagaard er CEO i Teknologiens Mediehus, og med sig bringer hun solidt kendskab og erfaring med teknologi, forretningsudvikling og ikke mindst betydningen af frie, uafhængige medier.

Danske Mediers generalforsamling blev afholdt i skyggen af voldsomme internationale begivenheder. Begivenheder, der har udfordret demokratiske værdier som presse- og ytringsfrihed samt adgangen til faktabaseret information. Men også begivenheder, der utvetydigt har tydeliggjort vigtigheden af frie, uafhængige medier i en stadig mere digital verden.

Til at fortsætte arbejdet for frie og private mediers interesser er Christina Blaagaard fra Teknologiens Mediehus nu trådt i spidsen som ny formand for Danske Medier. Hun overtager posten fra Jesper Rosener, adm. direktør i Jysk Fynske Medier, der har været formand siden 2018.

Danske Mediers adm. direktør, Mads Brandstrup, glæder sig over valget af den kommende formand, som vil fortsætte det høje niveau og hårde arbejde for Danske Mediers interesser:

"Jeg glæder mig til samarbejdet med Christina Blaagaard i spidsen for bestyrelsen de kommende år. Christina kommer fra en stærk baggrund fra både fagmedier, landsdækkende dagblade og har en omfattende viden indenfor en bred palet af teknologimedier. Fagmedier spiller en essentiel rolle i vores samfund i dag, hvor misinformation og fake news udfordrer fakta og undergraver valid nyhedsjournalistik.”

Regulering af techgiganter er en afgørende agenda for den danske mediebranche, og som Mads Brandstrup mener, at den kommende formand er godt klædt på til at tage op:

”Data og digital annoncering udgør en stor del af mediernes infrastruktur samtidig med, at vi kæmper mod techgiganternes magt og stigende markedsandele, der skader konkurrencen og skævvrider vores demokrati. Mediebranchen er i gang med en digital udvikling, hvor vi sideløbende i de kommende år skal arbejde for mere regulering af techgiganterne og en mere fair og ansvarlig markedsføring. Her er jeg sikker på, at Christina Blaagaard vil være med til at løfte disse dagsordner med en stærk faglig ballast og indsigt," siger Mads Brandstrup.

Christina Blaagaard ser frem til sin nye rolle som formand og de opgaver, der venter forude:

"I en tid, hvor enhver på godt og ondt kan påberåbe sig sin version af sandheden i det offentlige rum, er det afgørende, at vi ikke alene fastholder vores principper, men at vi også bruger energi og ydmyghed på at forklare dem,” fastslår hun.

”22 års arbejde i den digitale medieorkans øje har lært mig, at ingen - heller ikke gode mediefolk - kan se om hjørner. Vores forretningsmodeller er i dag langt mere forskellige fra medie til medie, end de var for 20 år siden. Vi blev ‘disruptet’, længe før det blev moderne, og sammenligner man med andre brancher, er vi derfor mere modne i vores digitale forståelse og innovationskraft. Vi skal - både hinanden imellem og i forhold til vores internationale konkurrenter - kræve lige spilleregler. Ny regulering er vigtigt. Lige så vigtigt er det, at de regler, der indføres, håndhæves ens for alle. Det duer ikke, at det, som Google, Apple eller Facebook får lov til at kalde førsteparts data, har en volumen, der svarer til, at samtlige danske medier lystigt delte data om brugerne," lyder det videre fra den kommende formand.

Læs Danske Mediers årsberetning 2021 her.

Kontakt

Mads Brandstrup

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84

Læs også

Lokale medier diskuterede balancerne i en ny medievirkelighed

Med inspiration fra hele Norden diskuterede deltagere og oplægsholdere på Lokale Mediers Efterårskonference, hvordan branchen skal forholde sig til de allerstørste spørgsmål lige nu. Bliv klogere på de nyeste tanker om AI, brugerinddragelse og ledelse. 

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev