Mærke: mediepolitik

Nej til automatisk navneforbud – et demokrati lever i lyset

Et automatisk navneforbud er ikke den rigtige vej at gå, hvis vi vil stoppe privatpersoners rygtedannelser på de sociale medier. I stedet for at hindre medierne i deres arbejde, bør man regulere de techplatforme, hvor problemet ligger.

Fingrene væk fra redaktionslokalet – nu.

Vi behøver ikke politikere som redaktionelle vogtere. Den danske mediebranche består allerede af en stærk hær af kritiske journalister, der holder øje med hinanden. Selvom politikerne selvfølgelig gerne må have meninger om mediernes indhold, skal de holde deres fingre, hænder og arme langt væk fra redaktionslokalet.

Danske Medier: Otte principper for fremtidens mediestøtte

Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.

EU-godkendelse af mediestøtteordning skaber ro om mediernes rammevilkår

EU har netop godkendt den nye mediestøtteordning, der nu kan træde i kraft fra 1. januar 2024. Danske Medier ser med glæde på afgørelsen og håber i samme ombæring på, at det vil gå hurtigt med at åbne for ansøgningsprocessen, så midlerne kan komme ud og gøre gavn hos medierne.

Høringssvar vedr. lov om ændring af lov om mediestøtte

Danske Medier takker for muligheden for at afgive høringssvar. Af den samlede udbetaling af mediestøtte udbetales stort set alle midler til virksomheder, der er organiseret i Danske Medier, hvorfor Danske Medier indlysende har en meget stor interesse i, at den nye lovgivning kommer til at fungere hurtigt og effektivt, hertil at den bliver administrerbar for embedsværket.

Bred medieaftale sikrer tiltrængt ro om mediernes politiske rammevilkår

Danske Medier roser regeringens nye medieaftale for at sikre en længe ønsket ro om mediernes rammevilkår. En pulje til skattelettelser for publicistiske magasiner og et hævet ambitionsniveau over for techgiganter vækker begejstring, men fortsat mangel på objektivitet og gennemsigtighed i mediestøtten skæmmer.

Danske Medier hilser ny regering velkommen med appel om fortsat at styrke frie medier

Danske Medier er glade for, at den nye regering i sit regeringsgrundlag med syvtommersøm fastslår, at frie medier er forudsætningen for et sundt demokrati. Derfor bør det kommende mediepolitiske arbejde centrere sig om at styrke rammevilkårene for at drive private publicistiske medier i Danmark. Det betyder også, at regeringens ønske om ændringer i medieaftalen ikke må stå i vejen for at gennemføre den lovede omlægning af mediestøtten.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev