Phone_DMR_Artikel
 

Danske Medier Research sikrer Lokalplanner.dk’s fremtid

Pressemeddelelse

Danske Medier har i samarbejde med sine medlemmer fra de lokale ugeaviser sikret, at driften af Lokalplanner.dk fortsætter i 2022. Lokalplanner.dk stod til at lukke sammen med lukningen af salgsorganisationen De Lokale Ugeaviser (DLU). Behovet for opdateret og dokumentation og indsigt i lokal og tværregional planlægning af kampagner er dog fortsat vigtigt for mediebureauerne.

Lokalplanner.dk er et værktøj, som både ugeaviser og bureauer anvender til planlægningen af kampagner i de lokale ugeaviser. Værktøjet giver overblik over samtlige af landets ugeaviser, deres geografiske forankring, oplagstal, dækningsgrad, læsertal mv. Således er værktøjet værdifuldt, når en annoncør skal formidle et budskab til specifikke geografiske områder eller på tværs af landsdele. Danske Medier Research har på opfordring fra foreningens medlemmer overtaget arbejdet med driften af Lokalplanner.dk.

”Vores medlemmer ved de lokale ugeaviser har været meget eksplicitte i deres ønske om at sikre Lokalplanner.dk’s fremtid. Det er afgørende, at der findes ét sted, der giver overblik over alle ugeaviser og det var naturligt, at vi påtog os denne opgave i Danske Medier,” siger Marianne Bugge Zederkof, direktør for Danske Medier Research.

”Ugeaviserne har en vigtig plads i mediebilledet. De når uge efter uge ud til et meget stort antal læsere – herunder læsere, der kan være svære at ramme ad andre kanaler. Ugeaviserne repræsenterede sidste år en omsætning på mere end 800 mio. kr. Når både mange små og store annoncører kigger mod ugeaviserne, er det fordi, ugeaviserne er en effektiv kanal. Det er positivt, at vi med Lokalplanner.dk er med til at sikre denne effektivitet i fremtiden,” siger Tommy Voigt Hansen, formand for Danske Mediers faglige udvalg for ugeaviserne.

Danske Medier vil med Lokalplanner.dk sikre, at overblikket over landets ugeaviser er samlet ét sted.

”Det har været afgørende for os, at det de facto er alle landets ugeaviser, der er tilstedeværende i værktøjet. Det er den høje repræsentativitet, der er værktøjets største styrke, og det er afgørende, at bureauer og annoncører har adgang til en platform, der dækker hele ugeavismarkedet. Derfor er det også positivt at vores medlemmer er gået så konstruktivt ind i samarbejdet for i fællesskab at finde en fremtidssikret løsning,” siger Marianne Bugge Zederkof.

Kontakt

Marianne Bugge Zederkof

+45 20 76 50 99
mbz@danskemedier.dk

Læs også

Ny rapport: Rekordhøj vækst i digital annonceomsætning er gode nyheder, men techgiganter indtager stadig større markedsandele

Friske tal fra rapporten “Online Markedsstatistik 2021” af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation viser en markant fremgang på det digitale annoncemarked i 2021. Udviklingen står i kontrast til et coronaramt 2020, hvor stigningen i annonceomsætning fra 2019 til 2020 var meget beskeden. Samtidig udgør techgiganters markedsandele over halvdelen af den digitale omsætning. Det advarer Danske Medier mod og opfordrer Folketinget til at følge i EU’s spor og stramme grebet om big tech.

Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Danske Medier har med tak modtaget Justitsministeriets høringsbrev af 15. marts 2022 med opfordring til at fremkomme med bemærkninger til lovforslaget om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen m.v.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev