Pressemeddelelse
Danske Medier, Dansk Journalistforbund, TV2 og DR har i dag holdt det første møde om opdatering af de presseetiske regler. Arbejdsgruppen blev nedsat efter, at medieaftalen landede i slutningen af maj.
Formålet med mediebranchens arbejdsgruppe er at se på en opdatering af de vejledende regler for god presseskik. Arbejdsgruppen vil indhente ekspertviden på relevante områder og ønsker derudover at modtage begrundede forslag til branchens presseetiske arbejde, herunder fra regeringens kommende udvalg vedrørende medieansvar.
Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, understreger vigtigheden af, at mediebranchen tager ansvar for at opdatere de presseetiske regler:
”De vejledende regler for god presseskik er udtryk for mediebranchens selvregulering. Reglerne blev senest ændret af branchen i 2013 for at tage højde for den digitale udvikling, der allerede dengang havde forandret mediebilledet radikalt. Vi mener i mediebranchen, at der nu, særligt i lyset af den teknologiske udvikling siden 2013, er rigtig god grund til at se på en opdatering af de vejledende regler for god presseskik. Derfor har vi nu nedsat en arbejdsgruppe, og vi ser frem til input fra det kommende regeringsudvalg og til at samarbejde med udvalget om det vigtige arbejde, der venter forude," siger Mads Brandstrup.
Mediebranchens arbejdsgruppe består af følgende:
Dansk Journalistforbund
Tine Johansen, formand, Dansk Journalistforbund
Lene Sarup, journalist, Jysk Fynske Medier
Palle Jensen, journalist, TV 2
Liselotte Lindberg Olsen, advokat, Dansk Journalistforbund
Hans Jørgen Dybro, politisk konsulent, Dansk Journalistforbund
DR
Anja Lundberg Andersen, etikchef, DR
TV 2 Danmark
Hans Peter Blicher, etikchef, TV 2 Nyhederne
Danske Medier
Bente Johannessen, ansvh. chefredaktør, Sjællandske Medier
Peter Orry Jensen, ansvh. chefredaktør, Jysk Fynske Medier
Jacob Nybroe, ansvh. chefredaktør, Morgenavisen Jyllands-Posten
Jakob Nielsen, ansvh. chefredaktør, Altinget
Mads Brandstrup, adm. direktør, Danske Medier
Holger Rosendal, chefjurist, Danske Medier