Phone_DM_Artikel
 

Mediebranchens arbejdsgruppe har afholdt første møde om presseetiske regler

Pressemeddelelse

Danske Medier, Dansk Journalistforbund, TV2 og DR har i dag holdt det første møde om opdatering af de presseetiske regler. Arbejdsgruppen blev nedsat efter, at medieaftalen landede i slutningen af maj.

Formålet med mediebranchens arbejdsgruppe er at se på en opdatering af de vejledende regler for god presseskik. Arbejdsgruppen vil indhente ekspertviden på relevante områder og ønsker derudover at modtage begrundede forslag til branchens presseetiske arbejde, herunder fra regeringens kommende udvalg vedrørende medieansvar.
Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, understreger vigtigheden af, at mediebranchen tager ansvar for at opdatere de presseetiske regler:

”De vejledende regler for god presseskik er udtryk for mediebranchens selvregulering. Reglerne blev senest ændret af branchen i 2013 for at tage højde for den digitale udvikling, der allerede dengang havde forandret mediebilledet radikalt. Vi mener i mediebranchen, at der nu, særligt i lyset af den teknologiske udvikling siden 2013, er rigtig god grund til at se på en opdatering af de vejledende regler for god presseskik. Derfor har vi nu nedsat en arbejdsgruppe, og vi ser frem til input fra det kommende regeringsudvalg og til at samarbejde med udvalget om det vigtige arbejde, der venter forude," siger Mads Brandstrup.

Mediebranchens arbejdsgruppe består af følgende:

Dansk Journalistforbund
Tine Johansen, formand, Dansk Journalistforbund
Lene Sarup, journalist, Jysk Fynske Medier
Palle Jensen, journalist, TV 2
Liselotte Lindberg Olsen, advokat, Dansk Journalistforbund
Hans Jørgen Dybro, politisk konsulent, Dansk Journalistforbund

DR
Anja Lundberg Andersen, etikchef, DR

TV 2 Danmark
Hans Peter Blicher, etikchef, TV 2 Nyhederne

Danske Medier
Bente Johannessen, ansvh. chefredaktør, Sjællandske Medier
Peter Orry Jensen, ansvh. chefredaktør, Jysk Fynske Medier
Jacob Nybroe, ansvh. chefredaktør, Morgenavisen Jyllands-Posten
Jakob Nielsen, ansvh. chefredaktør, Altinget
Mads Brandstrup, adm. direktør, Danske Medier
Holger Rosendal, chefjurist, Danske Medier

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev