Depositphotos_standwithukraine
Foto: Depositphotos standwithukraine

Nordiske medier i fælles indsats for at støtte Ukraines frie presse

Pressemeddelelse

Den massive russiske misinformationskampagne og målrettede angreb på frie ukrainske medier får nu de nordiske medieorganisationer til at gå sammen om at yde direkte støtte til Ukraines frie presse. Indsatsen skal sikre, at ukrainske medier kan fortsætte med at levere nyheder og reportager til de ukrainske borgere og resten af verden.

”I krig er sandheden det første offer, og vi har med al tydelighed og i al sin gru set, hvordan hele det russiske informationsapparat er engageret i en misinformationskampagne af hidtil usete dimensioner rettet både mod Ukraine og mod offentligheden i den vestlige verden. Det er fuldstændig afgørende, at der findes en modvægt til misformationen fra frie, uafhængige medier, der kan bringe troværdige nyheder frem om udviklingen,” udtaler Danske Mediers adm. direktør, Mads Brandstrup.

Bag indsatsen står Danske Medier, Mediebedriftene i Norge, Tidningsutgivarna i Sverige og Finnmedia i Finland. De fire organisationer vil indsamle og koordinere bidrag fra de nordiske landes medievirksomheder og i konsultation med internationale samarbejdspartnere sørge for, at de når frem til de rette modtagere i Ukraine. Danske Medier som organisation bidrager med 10.000 EUR (75.000 kr.) til indsatsen.

”Tirsdag så vi, hvordan de russiske invasionsstyrker med et angreb på fjernsynstårnet i Kiev går målrettet efter at udslette den frie ukrainske presse, der arbejder under de værst tænkelige forhold og med livet som indsats for at levere nyheder til den ukrainske befolkning. Vi ønsker at give vores bidrag til, at de ukrainske medier kan fortsætte dette essentielle arbejde,” siger Mads Brandstrup.

De nordiske medieorganisationer vil i samarbejde med andre internationale organisationer aftale, hvordan støtten gør bedst nytte og hvilke medier, der er kvalificerede til at modtage støtte. Den polske avisfond ’Gazeta Wyborcza Foundation’, der har stor erfaring med humanitære indsatser og har den svenske mediekoncern Bonnier i sin bestyrelse, vil varetage distributionen af støtten efter aftale med de nordiske medieorganisationer.

Det kan være direkte økonomisk støtte til drift eller indkøb af udstyr som bærbare computere, satellittelefoner og powerbanks, der skal gøre det muligt at fortsætte arbejdet, når de russiske angrebsstyrker forventeligt vil gå efter informationsinfrastruktur som mobilmaster og elforsyning.

 

Kontakt Danske Medier, mail@danskemedier.dk for at høre mere om, hvordan der kan bidrages til indsatsen. 

Kontakt

Mads Brandstrup

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev