Mads.Brandstrup.Billede.bred
 

Nordiske presseforeninger til politikere: Det er nu, vi har muligheden for at regulere Facebook og Google

Pressemeddelelse

Som samfund har vi lige nu et vindue for at få reguleret techgiganterne på en måde, som for alvor gør op med deres urimelige konkurrencefordele. Sammen med de andre nordiske medieforeninger ser Danske Medier dog en overhængende risiko for, at man fra nordisk side forpasser muligheden for at få afgørende indflydelse på reguleringen af bl.a. Facebook og Google, som lige nu bliver udarbejdet i EU.

Derfor er Danske Medier gået sammen med Finnmedia (Finland), Mediebedriftenes Landsforening (Norge) og Tidningsutgivarna (Sverige) om en appel til de nordiske regeringer om at udnytte det unikke politiske momentum, der lige nu er for at gribe ind over for techgiganterne.

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, udtaler:

”Her i efteråret har vi været vidne til de voldsomste afsløringer om Facebook til dato. Afsløringer der med rette har udløst krav om politisk handling. Derfor bør den danske regering danne fælles front med ligesindede EU-lande – ikke mindst de øvrige nordiske – for at levere resultater, nu hvor muligheden faktisk er til stede. Både af hensyn til borgerne og for at gøre op med de urimelige konkurrencefordele, som skævvrider markedet for danske virksomheder”.

Mads.Brandstrup.Billede.bred

Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00

 

Læs også

Danske Medier: Otte principper for fremtidens mediestøtte

Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev