Phone_DMR_Artikel
 

Podcastmarkedet er beskedent, men viser eksplosiv vækst

Danske Medier Research offentliggør i dag den første danske rapport over annonceindtægterne for podcast. De samlede annonceindtægter i 2020 udgør 15 mio. kr., mens det i 2021 estimeres til 27 mio. kr. I 2022 vurderes markedet at stige med yderligere 50 %.

Podcast har i 2020 og 2021 for alvor fået sit folkelige gennembrud. Således har 58 % af danskerne prøvet at lytte til podcast, og 27 % af danskerne gør det ugentligt. I 2020 lyttede den gennemsnitlige podcastlytter i knap 12 minutter, hvilket er næsten lige så lang tid, som der gennemsnitligt bruges på avislæsning.

Det danske podcastmarked er dog endnu umodent og fragmenteret og består i høj grad af mange mindre podcasts, som ikke er tilknyttet nogen udgiver eller distributør. I 2020 udgjorde den samlede omsætning for podcast således kun 4 % af den samlede omsætning for lydmedier, som fortsat domineres af radio. I 2022 forventes podcasts andel at stige til 9 %, men vi er stadig et stykke bagud i forhold til svenskerne, hvor markedsandelen i 2022 forventes at udgøre hele 24 % af lydmedierne.

Direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof, udtaler:

”Det danske marked er stadig umodent, men udviklingen er positiv. Det er også glædeligt, at der ikke er nogen indikationer af et nulsumsspil, hvor danskerne fravælgerannoncering i traditionel til fordel for podcast. Tværtimod peger pilen i retning af en generel vækst for lydmarkedet, så flere danskere får mere samfundsstof og flere nyheder. Det er et demokratiserende potentiale i lyd, som Danske Medier også peger på i foreningens mediespil. Her foreslår vi bl.a., at podcast bør kunne støttes via public service-puljen, ” siger Marianne Bugge Zederkof.

Henvendelse til:

Analysechef i Danske Medier Research Thomas Gynild, 20533970, tg@dmresearch.dk

Læs også

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Danske Medier: Ny EU-afgørelse fjerner sidste forhindring for ligestilling mellem medier

Hvis man vil sikre dansk journalistik og kvalitetsindhold i en tid, hvor techgiganterne presser danske medier og indholdsproducenter, er det ikke holdbart, at man fortsætter med at beskatte dansk journalistik og indhold. Det mener Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, som ser fjernelsen af lønsumsafgiften som et vigtigt politisk valg, der bør træffes netop nu.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev