Danske Medier Research offentliggør i dag den første danske rapport over annonceindtægterne for podcast. De samlede annonceindtægter i 2020 udgør 15 mio. kr., mens det i 2021 estimeres til 27 mio. kr. I 2022 vurderes markedet at stige med yderligere 50 %.
Podcast har i 2020 og 2021 for alvor fået sit folkelige gennembrud. Således har 58 % af danskerne prøvet at lytte til podcast, og 27 % af danskerne gør det ugentligt. I 2020 lyttede den gennemsnitlige podcastlytter i knap 12 minutter, hvilket er næsten lige så lang tid, som der gennemsnitligt bruges på avislæsning.
Det danske podcastmarked er dog endnu umodent og fragmenteret og består i høj grad af mange mindre podcasts, som ikke er tilknyttet nogen udgiver eller distributør. I 2020 udgjorde den samlede omsætning for podcast således kun 4 % af den samlede omsætning for lydmedier, som fortsat domineres af radio. I 2022 forventes podcasts andel at stige til 9 %, men vi er stadig et stykke bagud i forhold til svenskerne, hvor markedsandelen i 2022 forventes at udgøre hele 24 % af lydmedierne.
Direktør i Danske Medier Research, Marianne Bugge Zederkof, udtaler:
”Det danske marked er stadig umodent, men udviklingen er positiv. Det er også glædeligt, at der ikke er nogen indikationer af et nulsumsspil, hvor danskerne fravælgerannoncering i traditionel til fordel for podcast. Tværtimod peger pilen i retning af en generel vækst for lydmarkedet, så flere danskere får mere samfundsstof og flere nyheder. Det er et demokratiserende potentiale i lyd, som Danske Medier også peger på i foreningens mediespil. Her foreslår vi bl.a., at podcast bør kunne støttes via public service-puljen, ” siger Marianne Bugge Zederkof.
Kontakt analysechef i Danske Medier Research, Thomas Gynild: 20 53 39 70, tg@dmresearch.dk