Pressemeddelelse
Et nyt og forbedret Podcast Index går i dag i luften med nye features, der gør det lettere for brugerne at navigere rundt og blive klogere på de nyeste tal og data om podcastmarkedet.
Markedet for podcast er i stor vækst, da stadig flere danskere har podcasts i ørerne i deres dagligdag. For at samle information og overblik over lydformatets udvikling, lancerede Danske Medier sammen med resten af branchen i 2019 Dansk Podcast Index til gavn for markedet, mediebranchen og andre interesserede på området.
Interessen for index’et har været stigende, og i dag er der mere end 1.100 podcastserier i podcast index. Danske Medier Research, der driver index’et, har lyttet til, hvad brugerne af Podcastindex’ efterspørger. Derfor lancerer Danske Medier Research i dag Podcastindex 2.0, der nu har endnu mere fokus på deling af viden og nemmere måder at tilgå data på. Blandt andet er det nu muligt at trække data og grafer ud af index’et.
Det fortæller Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier Research:
Udgangspunktet for Dansk Podcast Index har fra start været at skabe transparens og let adgang til omfanget af streams og downloads. Alle, der ønsker det, kan deltage og bidrager dermed til et nemt og bredt både overblik og indblik i data og viden om podcastmarkedet,” siger Marianne Bugge Zederkof og uddyber:
Med tre års historik og erfaring i at drive index’et ønsker vi nu at øge niveauet, og vi har lyttet til brugerne. Indekset skal nu være en decideret videnshub, som samler al den nyeste viden og statistik om udviklingen på podcastmarkedet, og som, ikke mindst, præsenterer det på en let tilgængelig og visuelt appetitlig måde. Fokus er på brugervenlighed med et bedre layout og nemmere måder for eksempel at downloade data og grafer på. Derudover har vi gjort det lettere og billigere at blive optaget på listen, hvis man anvender IAB certificerede systemer," siger Marianne Bugge Zederkof.
Caroline van Halsema
Digital kommunikationskonsulent