1-1-o9otz529dbvt3pbmpbafsqpe5lxjqcytae9zn9ug4k-ppc086e6qaq8za281pez22qnuf5qxkfa9v3z1mfl0k
 

Danske Medier i høringssvar om postlov: Ny moms kan true foreningsbladene

Pressemeddelelse

Et flertal i Folketinget indgik før sommerferien aftale om en ny postlov. Med aftalen vil man sikre fair konkurrence på postmarkedet ved at afskaffe befordringspligten, der medfører, at PostNord modsat andre distributører ikke skal pålægge moms på deres produkter. Danske Medier gør i et høringssvar opmærksom på, at forslaget kan få alvorlige konsekvenser for medier, der distribueres af PostNord og udgives af fagforeninger, patientforeninger og andre organisationer uden mulighed for at afløfte moms.

”I Danske Medier er vi glade for den nye aftale, for der har alt for længe været unfair konkurrence på distributionsmarkedet. Det forhold har været skidt for både medierne, distributionsbranchen og for danskerne. Samtidig bliver vi nødt til at råbte vagt i gevær og gøre politikerne opmærksom på, at Foreningsdanmark og de mange medlemsblade ikke må efterlades perronen med en 25 procents-prisstigning på distributionen allerede fra næste år”, siger adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup.

Alvorlige konsekvenser for Foreningsdanmark

I Danske Medier vurderer man, at markedskræfterne vil afbøde prisstigningerne, men aftalen kan i sin nuværende form alligevel kan få meget alvorlige konsekvenser for de berørte medier, hvis den ikke justeres, vurderer Mads Brandstrup:

”Man må forvente, at et mere lige marked vil presse priserne nedad, både hos nye og veletablerede spillere på markedet. Men det er klart for alle, at processen omkring postloven er gået meget hurtigt, og ingen reelt ved, hvordan markedet udvikler sig på den korte bane.”

”Vi har en lang række medlemmer fra organisationsverdenen, der er dybt afhængige af at kunne kommunikere med deres medlemmer og som skaber kvalitetsindhold for tusindvis af danskere. For disse er økonomien ofte skrøbelig, og det er indlysende, at det her kan tvinge dem til at udkomme sjældnere eller skære i indholdsproduktionen. Et sådant scenarie har ingen interesse i. Vi har en direkte dialog med medlemmerne, og bekymringen er udbredt og meget reel.”

Mulighederne for en løsning findes

I Danske Medier er man dog fortrøstningsfuld for mulighederne for at rette op på denne del af lovforslaget, inden det træder i kraft, hvis politikerne lytter til opråbet.

”Det er klart, at der er tale om en utilsigtet konsekvens. Regeringen og aftalepartierne har ønsket at skabe en yderst tiltrængt modernisering af postloven, men har ikke haft øje for denne problemstilling. Det er jo netop derfor, vi her i landet har høringsrunder i forbindelse med lovgivningsprocessen,” siger Mads Brandstrup og fortsætter:

”Problemet må og skal der rettes op på, inden aftalen omsættes til lov. Af lovforslaget fremgår det, at regeringen vurderer, at man årligt vil spare 150 mio. kr. til PostNord. Så provenuet og mulighederne findes utvivlsomt, hvis politikerne vil,” siger Mads Brandstrup.

Hvordan en løsning kan se ud for foreningsbladene, er der ifølge direktøren flere veje til og kræver en nærmere kortlægning af lovforslagets potentielle skadevirkninger. 

”Som jeg ser det, findes der flere forskellige muligheder, der kan afbøde denne utilsigtede effekt af lovforslaget. Eksempelvis via en direkte kompensation, en justering af eksisterende støtteordninger eller noget helt tredje. Det går vi meget gerne i dialog med embedsværket og politikerne om. Det vigtigste er, at der bliver handlet hurtigt, så de mange foreningsblade og magasiner kan tilrettelægge arbejdet for det kommende år, og har en forudsigelige økonomi."

Kontakt:

Mads Brandstrup
Adm. direktør i Danske Medier
mab@danskemedier.dk

Læs også

Høringssvar vedr. vilkår for Public Service Puljen

Herunder kan du læse Danske Mediers seneste høringssvar vedrørende vilkår for Public Service Puljen.

Høringssvaret dækker over emner som:

Nyhedsformater på lyd bør omfattes af PS-puljen
Behov for auditive kompetencer i styregruppen
Smidigere ansøgningsproces for lydbårne medier
Evaluering af puljen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev