1600x900_dmrlogo
 

Stærk vækst på den digitale annoncering

Viden fra Danske Medier.

Den samlede online annonceomsætning steg mere end 700 mio. kr. i 2018, viser den årlige online markedsstatistik fra Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation.

Annonceomsætningen på de digitale medier steg fortsat men med betydelige forskelle i vækstraterne. ’Display’, og ’Søgeord’ oplevede fortsat tocifrede stigninger. Samtidig voksede ’Markedspladser’ og ’Permission Marketing’ mindre end den øvrige digitale omsætning.

Rapporten viser, at mobil-annoncering, der alene omfatter annoncering indkøbt specifikt til mobil, for alvor fik fat i markedet og steg med over 30 procent i forhold til 2017.

For det automatiserede salg, også kaldet ’Programmatic’, var det særligt mobil og web-tv, der drev væksten i 2018.

Unikt indblik i den samlede digitale annoncering
Rapporten er for første gang udarbejdet i et samarbejde mellem Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og bygger videre på mere end 10 år historiske data hos Danske Medier, der bygger på dataindsamling hos medlemmerne foretaget af Deloitte.

Markedsstatistikken bygger således på indberetning fra medlemmer, mediebureauernes omsætning, som den er indberettet til Kreativitet & Kommunikation, samt markedsestimater fra branchens aktører og ekspertvurderinger.

Prisen er 795 kr. for medlemmer af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og 1.795 kr. for ikke medlemmer. Rapporten kan købes ved henvendelse til Thomas Gynild, Danske Medier, tg@dmresearch.dk.

Link til forrige års rapporter
Pressemeddelelse som PDF

For yderligere kommentarer eller spørgsmål kontakt
Thomas Gynild, Analysechef, Danske Medier Research, på tg@dmresearch.dk

Læs også

Executive Assistant til Danske Medier

Er du passioneret for ledelses- og forandringsprocesser? Har du lyst til at blive en del af en organisation i udvikling midt i den politiske samtale i Danmark? Har du flair for koordinering og processtyring? Så kunne jobbet som executive assistant til den adm. direktør i Danske Medier måske være et næste skridt i din karriere.

Danske Mediers høringssvar til ny dansk frekvensstrategi

Danske Medier har med interesse konstateret, den igangværende høring om udkast til ny dansk frekvens strategi. Danske Medier undrer sig over, at foreningen ikke er på høringslisten, men går ud fra at foreningens bemærkninger vil blive inddraget i det videre arbejde.

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev