1600x900_dmrlogo
 

Stærk vækst på den digitale annoncering

Viden fra Danske Medier.

Den samlede online annonceomsætning steg mere end 700 mio. kr. i 2018, viser den årlige online markedsstatistik fra Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation.

Annonceomsætningen på de digitale medier steg fortsat men med betydelige forskelle i vækstraterne. ’Display’, og ’Søgeord’ oplevede fortsat tocifrede stigninger. Samtidig voksede ’Markedspladser’ og ’Permission Marketing’ mindre end den øvrige digitale omsætning.

Rapporten viser, at mobil-annoncering, der alene omfatter annoncering indkøbt specifikt til mobil, for alvor fik fat i markedet og steg med over 30 procent i forhold til 2017.

For det automatiserede salg, også kaldet ’Programmatic’, var det særligt mobil og web-tv, der drev væksten i 2018.

Unikt indblik i den samlede digitale annoncering
Rapporten er for første gang udarbejdet i et samarbejde mellem Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og bygger videre på mere end 10 år historiske data hos Danske Medier, der bygger på dataindsamling hos medlemmerne foretaget af Deloitte.

Markedsstatistikken bygger således på indberetning fra medlemmer, mediebureauernes omsætning, som den er indberettet til Kreativitet & Kommunikation, samt markedsestimater fra branchens aktører og ekspertvurderinger.

Prisen er 795 kr. for medlemmer af Danske Medier og Kreativitet & Kommunikation og 1.795 kr. for ikke medlemmer. Rapporten kan købes ved henvendelse til Thomas Gynild, Danske Medier, tg@dmresearch.dk.

Link til forrige års rapporter
Pressemeddelelse som PDF

For yderligere kommentarer eller spørgsmål kontakt
Thomas Gynild, Analysechef, Danske Medier Research, på tg@dmresearch.dk

Læs også

Pressemeddelelse: Ny fælles dansk handlingsplan for journalisters sikkerhed

Journalister skal trygt kunne arbejde uden at blive truet eller udsat for chikane. Derfor er Dansk Journalistforbund, Danske Medier, International Media Support, UNESCO Danmark, Justitsministeriet og Kulturministeriet blevet enige om en ny fælles dansk handlingsplan for sikkerhed for journalister, som bl.a. vil styrke indberetning af sager og monitorering af overgreb.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Danske Medier: Godt minister vil sikre mulighed for tv-optagelser af byrådsmøder

Danske Medier henvendte sig den 5. maj til indenrigs- og boligminister Christian Raabjerg-Madsen med en opfordring til, at de kommuner som for eksempel Herlev, der endnu ikke har tilladt journalister at optage kommunalbestyrelsesmøder, at få det tilladt. Nu er der tikket et svar ind fra ministeren, som adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, ser med positive øjne på.

Høringssvar: Høring over Public Service-redegørelser

Danske Medier har afgivet høringssvar vedrørende public serviceredegørelserne for 2021 fra DR, TV 2/Danmark A/S, de regionale TV 2-virksomheder, FM 4 A/S
(Radio4) og Kulturradio Danmark A/S (24syv). Danske Medier skal i dette høringssvar fokusere på
DR’s public service-redegørelse for 2021.

Årets vindere kåret til Danske Mediers Designpriser 2022

På restaurant SULT i København blev kreativ og innovativ journalistik i dag hyldet til uddelingen af Danske Mediers Designpriser. Den festlige begivenhed bød også gæsteoplæg fra New York Times, der gav indblik i grafik, visuelle elementer, AI og data som en del af den journalistiske fortælling.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev