christian-lue-MZWBMNP7Nro-unsplash
 

Danske Medier: Ny EU-regulering af techgiganter skal sikre mediers kollektive forhandlingsret i hele Europa

Pressemeddelelse

Ministerrådets udmelding om, at drøftelserne af ny regulering af det digitale marked ikke kan afsluttes til november som planlagt, er fornuftig og tiltrængt for at nå frem til et godt forhandlingsresultat. Det er desuden positivt, at det giver den ledende komité mulighed for at tage højde for de nylige afsløringer om Facebooks forretningsmodel. Det mener Danske Medier, som især har arbejdet for at få indført mediers kollektive forhandlingsret efter dansk forbillede i hele EU.

Danske Medier mener i tråd med vores europæiske brancheorganisationer, at det haster med at få vedtaget tidssvarende regulering af techgiganterne på EU-niveau. Udskydelsen er en mulighed for at sikre, at lovgivning, som er essentiel for mediebranchen, bliver en del af lovpakkerne.

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup udtaler:

”I Danmark er vi gået forrest, når det handler om at skabe mere fair vilkår på det digitale marked, fordi vi har sikret, at medier kan forhandle kollektivt med techgiganter om brug af journalistisk indhold. Det har vi sammen med vores europæiske og nordiske samarbejdspartnere arbejdet for også skulle indføres på europæisk plan via Digital Markets Act. Vi har opfordret regeringen til at presse på i den henseende, og i den optik ser vi udskydelsen som en mulighed for at komme i mål med et stykke regulering, der vil have stor betydning for medier på tværs af Europa,” siger adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup og tilføjer:

”Det er også positivt, at komitéen har indkaldt Frances Haugen, så hun kan komme med sine unikke indsigter i Facebooks notorisk lukkede forretningsmodel, afslutter Mads Brandstrup.

Mads.Brandstrup.Billede.bred

Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00

 

Læs også

Positivt, at danskerne søger mod traditionelle medier i en brydningstid

Tilliden til de traditionelle nyhedsmedier er steget markant i det seneste år og er nu på det højeste i fem år. 59% af alle danskerne har således en generel tillid til nyhedsmediernes dækning, når det kommer til troværdig information og fairness. Det viser den nyeste udgave af rapporten Danskernes brug af Nyhedsmedier 2021 (RUC), der hvert år undersøger danskernes nyhedsvaner.

Danske Medier: Ny EU-afgørelse fjerner sidste forhindring for ligestilling mellem medier

Hvis man vil sikre dansk journalistik og kvalitetsindhold i en tid, hvor techgiganterne presser danske medier og indholdsproducenter, er det ikke holdbart, at man fortsætter med at beskatte dansk journalistik og indhold. Det mener Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup, som ser fjernelsen af lønsumsafgiften som et vigtigt politisk valg, der bør træffes netop nu.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev