christian-lue-MZWBMNP7Nro-unsplash
 

Danske Medier: Ny EU-regulering af techgiganter skal sikre mediers kollektive forhandlingsret i hele Europa

Pressemeddelelse

Ministerrådets udmelding om, at drøftelserne af ny regulering af det digitale marked ikke kan afsluttes til november som planlagt, er fornuftig og tiltrængt for at nå frem til et godt forhandlingsresultat. Det er desuden positivt, at det giver den ledende komité mulighed for at tage højde for de nylige afsløringer om Facebooks forretningsmodel. Det mener Danske Medier, som især har arbejdet for at få indført mediers kollektive forhandlingsret efter dansk forbillede i hele EU.

Danske Medier mener i tråd med vores europæiske brancheorganisationer, at det haster med at få vedtaget tidssvarende regulering af techgiganterne på EU-niveau. Udskydelsen er en mulighed for at sikre, at lovgivning, som er essentiel for mediebranchen, bliver en del af lovpakkerne.

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup udtaler:

”I Danmark er vi gået forrest, når det handler om at skabe mere fair vilkår på det digitale marked, fordi vi har sikret, at medier kan forhandle kollektivt med techgiganter om brug af journalistisk indhold. Det har vi sammen med vores europæiske og nordiske samarbejdspartnere arbejdet for også skulle indføres på europæisk plan via Digital Markets Act. Vi har opfordret regeringen til at presse på i den henseende, og i den optik ser vi udskydelsen som en mulighed for at komme i mål med et stykke regulering, der vil have stor betydning for medier på tværs af Europa,” siger adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup og tilføjer:

”Det er også positivt, at komitéen har indkaldt Frances Haugen, så hun kan komme med sine unikke indsigter i Facebooks notorisk lukkede forretningsmodel, afslutter Mads Brandstrup.

Mads.Brandstrup.Billede.bred

Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00

 

Læs også

Lokale medier diskuterede balancerne i en ny medievirkelighed

Med inspiration fra hele Norden diskuterede deltagere og oplægsholdere på Lokale Mediers Efterårskonference, hvordan branchen skal forholde sig til de allerstørste spørgsmål lige nu. Bliv klogere på de nyeste tanker om AI, brugerinddragelse og ledelse. 

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev