Pressemeddelelse
Danske Medier retter appel til partierne om, at efterårets politiske sværdslag om reformer ikke må spænde ben for en bred medieaftale, der kan sikre nødvendig ro om mediebranchens rammevilkår.
Den 7. september fremlagde regeringen sit reformprogram, som allerede har affødt intens debat og nødvendigvis vil blive efterårets politiske omdrejningspunkt. Derfor ser Danske Medier nu en risiko for, at de forhandlinger vil skubbe medieforhandlingerne ud på et sidespor.
”Mediebranchen har levet med, at væsentlige dele af medieudspillet fra 2018 aldrig er blevet implementeret, fordi det dengang endte med et smalt forlig. Med de politiske slåskampe, som kommer til at præge efteråret, er jeg bekymret for, at mediebranchen heller ikke denne gang kan få ro om rammevilkårene og mediestøtten. Den situation er helt uholdbar for de enkelte medier. Ikke mindst de mindre lokale og regionale medier, som netop i de her år er under et voldsomt pres fra udenlandske techgiganter,” udtaler adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup.
Mediebranchen står lige nu i en brydningstid. Techgiganternes konkurrenceforvridende praksisser har sat danske medier under pres, fordi virksomheder som Facebook og Google i praksis udnytter vores allesammens data til at suge danske annoncekroner til sig. Samtidig viser spredningen af fake news på selvsamme platforme, at behovet for kvalitetsjournalistik aldrig har været større. I USA førte spredningen af falske nyheder til angrebet på kongressen. Og i et land som Rumænien har misinformation gjort vaccineskepsis til normen snarere end undtagelsen.
”I vores medieudspil ser vi selvfølgelig ikke kun udad på techgiganterne. Vi ser også indad i branchen og foreslår en omfordeling af mediestøtten mod lokale og regionale medier, som sammen med en midlertidig udviklingspulje skal sikre, at det mangfoldige mediebillede ikke ender med at blive forbeholdt de større byer. Det er dét, som branchen og partierne bliver nødt til at stå sammen om i det her efterår,” udtaler adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup.
I Danske Mediers medieudspil er størrelsen af den økonomiske ramme for den redaktionelle produktionsstøtte fastholdt, men foreningen lægger op til, at mediestøtten – for at sikre sunde redaktionelle medier alle steder i Danmark – fordeles anderledes. Samtidig foreslår foreningen en række indgreb over for techgiganternes konkurrenceforvridende adfærd.
Tre forslag fra Danske Mediers medieudspil
I foreningens medieudspil foreslås det blandt andet:
- At der etableres en midlertidig udviklingspulje til regionale og lokale medier på i alt 100 mio. kr. fordelt over fire år.
- At der i innovationspuljen afsættes 10 mio. kr. årligt i fire år til lokale og regionale medier via en målretning af udviklingsstøtten.
- At begrænse techgiganternes misbrug af mediers og andre danske virksomheders data og forbyde, at techgiganter kan give fordelagtige placering i egne tjenester jf. EU-Kommissionens forslag til Digital Markets Act.
Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier
mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00