1-1-o9otz529dbvt3pbmpbafsqpe5lxjqcytae9zn9ug4k-ppc086e6qaq8za281pez22qnuf5qxkfa9v3z1mfl0k
 

Danske Medier rejser bekymring om momsproblematik for foreningsmedier i postlovsforslag

Pressemeddelelse

Regeringens forslag til en ny postlov tager fortsat ikke højde for udfordringerne med momspålæggelsen af magasindistribution, som vil påvirke en række foreningsblades muligheder for at blive distribueret. Danske Medier opfordrer regeringen til at komme med udmelding.

Regeringen har tirsdag den 4. oktober fremsat sit lovforslag vedrørende den nye postlov. Lovforslaget byder fortsat ikke på en løsning på problematikken om moms på distributionen af magasiner, der vil få konsekvenser for flere medier som for eksempel fagforeningsblade og andre foreningsmedier. Det ærgrer Danske Medier, der tidligere har gjort opmærksom på problemet.

”Hvis ikke regeringen retter op på denne utilsigtede effekt af postaftalen, vil det ramme patientforeninger, faglige organisationer og mange andre foreninger, der distribuerer medlemsblade til danskere i hele landet. Derfor må der handles hurtigt, og vi går meget gerne i dialog med regeringen og embedsværket om at finde en holdbar løsning,” siger Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier og tilføjer:

”Vi har rost regeringen for at tage initiativ til en modernisering af postloven. Men vi havde også en klar forventning om, at den kritik, der har været vedrørende momsspørgsmålet, ville være blevet hørt, når regeringen fremsatte sit lovforslag i Folketinget. Det er desværre ikke sket, og det undrer os.”

Danske Medier forventer, at regeringen agter at få løst problemet, så foreningens medlemmer kan fortsætte med at levere kvalitetsindhold til tusindvis af danskere i hele landet. 

”Vi opfordrer regeringen til hurtigst muligt at komme med en konstruktiv udmelding på området. Lovforslaget skal efter planen træde i kraft allerede 1. januar, men planlægning af næste års udgivelser er allerede i fuld gang i organisationerne – de kan ikke være tjent med den økonomiske uvished, som lovforslaget medfører,” siger Mads Brandstrup.

Du kan læse lovforslaget her.

Kontakt:

Josefine Anker
Pressekonsulent i Danske Medier
joa@danskemedier.dk
+ 45 61 77 08 43

 

Læs også

Danske Medier: Otte principper for fremtidens mediestøtte

Danske Mediers bestyrelse har netop vedtaget otte principper for fremtidens mediestøtte. Principperne er Danske Mediers bidrag til det igangværende arbejde i Kulturministeriets udvalg for fremtidens mediestøtte, som skal komme med anbefalinger til, hvordan det nuværende mediestøttesystem kan moderniseres.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev