Phone_artikel
 

Danske Mediers kommentar til Volbeat-sag: En vildfarelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Kommentar fra Danske Medier

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) har stillet spørgsmålstegn ved, at en række medier har afvist at dække bandet Volbeats koncerter og musikudgivelser. I Danske Medier mener vi, at det er en vildfarelse, at der skulle være tale om konkurrencebegrænsende adfærd, som KFST antyder.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen (KFST) har stillet spørgsmålstegn ved, at en række medier har afvist at dække bandet Volbeats koncerter og musikudgivelser. KFST mener, at der kan være tale om en boykot, der er forbudt efter konkurrencelovens regler. Mediernes modvilje har imidlertid udgangspunkt i Volbeats forsøg på at afskære – eller i hvert tilfælde besværliggøre – visse mediers adgang til at anmelde bandets musik.

Danske Medier er uforstående over for KFST’s tilgang til frie og uafhængige redaktionelle medier. Vi mener, at det er hævet over enhver diskussion, at redaktøren i overensstemmelse med det almindelige princip om redaktørens ret til at redigere mediet, som udgangspunkt er berettiget til at beslutte, hvad man vil bringe i mediet.

Ingen kan kræve omtale. Lige så klart er det, at ingen som udgangspunkt er forpligtet til at medvirke til mediernes dækning af et emne. Men medierne skal ikke acceptere urimelig forskelsbehandling, uanset om der er tale om en minister, der nægter at give interview til et enkelt medie, eller en musikgruppe, der forsøger at chikanere enkelte medier, hvis anmeldelser man ikke bryder sig om.

De danske medier har generelt rimelige arbejdsvilkår, men medierne råber op og siger fra, når de forhindres i at drive den frie og uafhængige journalistik, som er mediernes eksistensberettigelse.

En vildfarelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
En samlet mediebranche kan og skal sige fra, når enkelte myndigheder eller virksomheder forsøger at opstille urimelige begrænsninger for journalistikken. Tilsvarende siger vi også fra over for den eksisterende offentlighedslov, der opstiller urimelige begrænsninger for adgangen til information.

Vi i Danske Medier vil ikke acceptere, når tiltag knægter ytrings- og informationsfriheden. Og når medierne modsætter sig – enkeltvis eller i samlet flok – er det en vildfarelse, at der skulle være tale om konkurrencebegrænsende adfærd, som KFST antyder. Der er derimod tale om en helt legitim reaktion på Volbeats forsøg på, at lægge sten i vejen for mediernes frihed til at vælge, hvad man ønsker at dække og hvordan, ud fra almindelige og saglige nyhedskriterier.

Pressenævnet har kompetence til at bedømme mediernes indhold og handlemåde. Det er ikke en sag for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs også

Unge skal have adgang til troværdig information – både nu og i fremtiden

I august 2024 gennemførte regeringen en ministerrokade, som vil få stor betydning for, hvordan vi som samfund håndterer både mulighederne og udfordringerne med ny teknologi. Danmark fik en ny digitaliseringsminister, Caroline Stage Olsen, og techområdet blev for første gang samlet under et ministerium. Med det har regeringen taget endnu et vigtigt skridt i anerkendelsen af teknologiens betydning for vores samfund og behovet for regulering.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev