Phone_artikel_oplysning_2
 

Danske Mediers kommentarer til kulturministeren

Pressemeddelelse

Kulturminister Ane Halsbroe-Jørgensen har i dag et interview i Avisen Danmark om de kommende medieforhandlinger. Her leverer hun to regulære nyheder:

1) Medieforhandlingerne skubbes om på den anden side af kommunalvalget.

2) Regeringen planlægger ikke at afsætte nye midler til medieforhandlinger, men i stedet omfordele inden for den eksisterende økonomiske ramme.

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup udtaler:

“Hos Danske Medier er vi meget glade for, at kulturministeren så markant sætter opgøret med techgiganter og styrkelsen af vores demokratiske samtale, ikke mindst lokalt, i højsædet. Og der kan være god fornuft i, at man ikke blander de vigtige medieforhandlinger sammen med efterårets øvrige højspændte politiske dagsordener og venter med forhandlingerne til efter kommunalvalget.”

Mads Brandstrup fortsætter:

“Men det efterlader en uløst opgave i forhold til den nye pulje til distrikts- og ugeaviser, som regeringen i sit udspil ”Tættere På” har stillet i udsigt. Her taler vi om nogle af de allermest økonomisk sårbare medier, som har regnet med, at puljen skulle gælde allerede fra årsskiftet. Så jeg håber meget på, at regeringen vil skabe klarhed og tryghed om deres økonomi – uanset hvornår den endelige medieaftale falder på plads.”

Mads Brandstrup afslutter:

“Og så er det vigtigt for mig at understrege, at det danske mediebillede – heldigvis – er andet og mere end de mindre lokale aviser og nogle få store mediekoncerner. Vi er i Danmark beriget med et meget pluralistisk medieudbud med mindre medier, nichemedier, fagmedier og meget andet. Derfor bekymrer det mig, at kulturministeren lægger op til et økonomisk nulsumsspil i forhandlingerne. Det ville være ulykkeligt, hvis den vigtige opgave med at styrke den lokale og regionale journalistik endte med at skade den pluralisme. Derfor har Danske Medier foreslået, at vi denne gang tilfører ekstra midler til medieforhandlingerne. Det håber vi, at politikerne vil lytte til.”

Mads.Brandstrup.Billede.bred

Mads Brandstrup
Administrerende direktør hos Danske Medier

mab@danskemedier.dk
Mobil: 92 82 32 84
Dir. tlf: 33 97 40 00

 

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev