template_topimg_DM-7
 

Danske Medier inviterer Mark Zuckerberg til Mediernes Årsdag

Brancheorganisationen Danske Medier inviterer Facebooks stifter til Mediernes Årsdag i en annonce i The Washington Post  

In English: The Danish Media Association invites Mark Zuckerberg to the Media Annual Event
In English: About The Danish Media Association

Danske Medier har i dag inviteret Facebooks stifter Mark Zuckerberg til Mediernes Årsdag 7. maj for at debattere de sociale mediers rolle i samfundet. Invitationen er både sendt direkte til stifteren og indrykket som en annonce i The Washington Post.

Misbrugen af Facebooks platform har i flere lande verden over været på dagsordenen i forbindelse med afholdelse af valg. Dette misbrug har i Danmark fået både regeringen, Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste til at advare mod, at udenlandske interesser via de sociale platforme måske vil forsøge at påvirke danskernes stemmeafgivning.

Mark Zuckerberg har for nylig også selv adresseret debatten om valgpåvirkning i et debatindlæg i The Washington Post 30. marts.

“Vi har bygget avancerede systemer, der kan finde skadeligt indhold, stoppe indblanding i valg og gøre annoncer mere gennemsigtige. Men folk burde ikke være nødt til at stole på, at enkelte virksomheder selv løser disse problemer. Vi bør have en bredere diskussion om, hvad vi som samfund vil have og hvordan regulering kan hjælpe,” skriver Mark Zuckerberg i en kommentar i The Washington Post.

Hos Danske Medier håber adm. direktør Morten Langager, at Mark Zuckerberg vil tage sig tid til at besøge Danmark.

”De sociale medier er i fokus både politisk og i befolkningen, og vi ønsker at drøfte med Facebooks stifter, hvordan virksomheden håndterer de udfordringer, der følger med platformen. Derfor håber vi på, at Mark Zuckerberg vil gæste Danmark til en debat om misinformation, men også medieudviklingen generelt,” siger Morten Langager.

Danske Medier har valgt at invitere Mark Zuckerberg via The Washington Post, fordi Facebook-stifteren selv via den traditionsrige avis har rakt ud efter dialogen og debatten om techgiganternes rolle i et voldsomt forandret medielandskab.

”Og som vi skriver i indrykningen: Vi tror på, at en god gammeldags avisannonce vil nå sin modtager,” siger Morten Langager.

Mark Zuckerberg har tidligere meldt ud, at han i 2019 agter at bruge en del af sin tid på at besøge interessenter for at diskutere Facebooks rolle i samfundet. I marts besøgte Facebook-stifteren Mathias Döpfner, CEO i Axel Springer, i Berlin, hvor de blandt andet debatterede den rolle, kvalitetsjournalistikken spiller i opbygningen og sikringen af oplyste samfund.

Mediernes Årsdag afholdes 7. maj på Axelborg i København. Talerlisten på Mediernes Årsdag tæller i forvejen prominente navne som Watergate-journalisten Carl Bernstein og chefredaktør på The Guardian, Katharine Viner, der begge gæster Danmark for første gang i forbindelse med årsdagen. Mediernes Årsdag bliver officielt åbnet af statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Vedlagt PDF af annoncen indrykket i The Washington Post er til fri afbenyttelse.

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)