template_topimg_DM-7
 

Danske Medier inviterer Mark Zuckerberg til Mediernes Årsdag

Brancheorganisationen Danske Medier inviterer Facebooks stifter til Mediernes Årsdag i en annonce i The Washington Post  

In English: The Danish Media Association invites Mark Zuckerberg to the Media Annual Event
In English: About The Danish Media Association

Danske Medier har i dag inviteret Facebooks stifter Mark Zuckerberg til Mediernes Årsdag 7. maj for at debattere de sociale mediers rolle i samfundet. Invitationen er både sendt direkte til stifteren og indrykket som en annonce i The Washington Post.

Misbrugen af Facebooks platform har i flere lande verden over været på dagsordenen i forbindelse med afholdelse af valg. Dette misbrug har i Danmark fået både regeringen, Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste til at advare mod, at udenlandske interesser via de sociale platforme måske vil forsøge at påvirke danskernes stemmeafgivning.

Mark Zuckerberg har for nylig også selv adresseret debatten om valgpåvirkning i et debatindlæg i The Washington Post 30. marts.

“Vi har bygget avancerede systemer, der kan finde skadeligt indhold, stoppe indblanding i valg og gøre annoncer mere gennemsigtige. Men folk burde ikke være nødt til at stole på, at enkelte virksomheder selv løser disse problemer. Vi bør have en bredere diskussion om, hvad vi som samfund vil have og hvordan regulering kan hjælpe,” skriver Mark Zuckerberg i en kommentar i The Washington Post.

Hos Danske Medier håber adm. direktør Morten Langager, at Mark Zuckerberg vil tage sig tid til at besøge Danmark.

”De sociale medier er i fokus både politisk og i befolkningen, og vi ønsker at drøfte med Facebooks stifter, hvordan virksomheden håndterer de udfordringer, der følger med platformen. Derfor håber vi på, at Mark Zuckerberg vil gæste Danmark til en debat om misinformation, men også medieudviklingen generelt,” siger Morten Langager.

Danske Medier har valgt at invitere Mark Zuckerberg via The Washington Post, fordi Facebook-stifteren selv via den traditionsrige avis har rakt ud efter dialogen og debatten om techgiganternes rolle i et voldsomt forandret medielandskab.

”Og som vi skriver i indrykningen: Vi tror på, at en god gammeldags avisannonce vil nå sin modtager,” siger Morten Langager.

Mark Zuckerberg har tidligere meldt ud, at han i 2019 agter at bruge en del af sin tid på at besøge interessenter for at diskutere Facebooks rolle i samfundet. I marts besøgte Facebook-stifteren Mathias Döpfner, CEO i Axel Springer, i Berlin, hvor de blandt andet debatterede den rolle, kvalitetsjournalistikken spiller i opbygningen og sikringen af oplyste samfund.

Mediernes Årsdag afholdes 7. maj på Axelborg i København. Talerlisten på Mediernes Årsdag tæller i forvejen prominente navne som Watergate-journalisten Carl Bernstein og chefredaktør på The Guardian, Katharine Viner, der begge gæster Danmark for første gang i forbindelse med årsdagen. Mediernes Årsdag bliver officielt åbnet af statsminister Lars Løkke Rasmussen.

Vedlagt PDF af annoncen indrykket i The Washington Post er til fri afbenyttelse.

Mest læste

Læs også

Danske Medier appellerer om midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne ikke bukker under, mens de løfter den vigtigste oplysningsopgave i årtier

De danske medier er som mange andre brancher stærkt udfordrede af coronakrisen. For flere medier risikerer de faldende annonceindtægter at få dramatiske og permanente økonomiske konsekvenser. Derfor appellerer branchen til regeringen om en midlertidig hjælpepakke for at sikre, at medierne fortsat kan varetage deres opgave med at oplyse borgerne – både lokalt, regionalt og nationalt.

Overblik over trepartsaftalen: Den er endnu et vigtigt skridt på vejen

Regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået en trepartsaftale. Den sikrer en midlertidig lønkompensationsordning for fyringstruede lønmodtagere på det private arbejdsmarked. Aftalen er endnu et vigtigt skridt imod, at de økonomiske konsekvenser af COVID-19 begrænses mest muligt for både arbejdsgivere og medarbejdere.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)