Brancheorganisationen Danske Medier inviterer Facebooks stifter til Mediernes Årsdag i en annonce i The Washington Post
In English: The Danish Media Association invites Mark Zuckerberg to the Media Annual Event
In English: About The Danish Media Association
Danske Medier har i dag inviteret Facebooks stifter Mark Zuckerberg til Mediernes Årsdag 7. maj for at debattere de sociale mediers rolle i samfundet. Invitationen er både sendt direkte til stifteren og indrykket som en annonce i The Washington Post.
Misbrugen af Facebooks platform har i flere lande verden over været på dagsordenen i forbindelse med afholdelse af valg. Dette misbrug har i Danmark fået både regeringen, Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste til at advare mod, at udenlandske interesser via de sociale platforme måske vil forsøge at påvirke danskernes stemmeafgivning.
Mark Zuckerberg har for nylig også selv adresseret debatten om valgpåvirkning i et debatindlæg i The Washington Post 30. marts.
“Vi har bygget avancerede systemer, der kan finde skadeligt indhold, stoppe indblanding i valg og gøre annoncer mere gennemsigtige. Men folk burde ikke være nødt til at stole på, at enkelte virksomheder selv løser disse problemer. Vi bør have en bredere diskussion om, hvad vi som samfund vil have og hvordan regulering kan hjælpe,” skriver Mark Zuckerberg i en kommentar i The Washington Post.
Hos Danske Medier håber adm. direktør Morten Langager, at Mark Zuckerberg vil tage sig tid til at besøge Danmark.
”De sociale medier er i fokus både politisk og i befolkningen, og vi ønsker at drøfte med Facebooks stifter, hvordan virksomheden håndterer de udfordringer, der følger med platformen. Derfor håber vi på, at Mark Zuckerberg vil gæste Danmark til en debat om misinformation, men også medieudviklingen generelt,” siger Morten Langager.
Danske Medier har valgt at invitere Mark Zuckerberg via The Washington Post, fordi Facebook-stifteren selv via den traditionsrige avis har rakt ud efter dialogen og debatten om techgiganternes rolle i et voldsomt forandret medielandskab.
”Og som vi skriver i indrykningen: Vi tror på, at en god gammeldags avisannonce vil nå sin modtager,” siger Morten Langager.
Mark Zuckerberg har tidligere meldt ud, at han i 2019 agter at bruge en del af sin tid på at besøge interessenter for at diskutere Facebooks rolle i samfundet. I marts besøgte Facebook-stifteren Mathias Döpfner, CEO i Axel Springer, i Berlin, hvor de blandt andet debatterede den rolle, kvalitetsjournalistikken spiller i opbygningen og sikringen af oplyste samfund.
Mediernes Årsdag afholdes 7. maj på Axelborg i København. Talerlisten på Mediernes Årsdag tæller i forvejen prominente navne som Watergate-journalisten Carl Bernstein og chefredaktør på The Guardian, Katharine Viner, der begge gæster Danmark for første gang i forbindelse med årsdagen. Mediernes Årsdag bliver officielt åbnet af statsminister Lars Løkke Rasmussen.
Vedlagt PDF af annoncen indrykket i The Washington Post er til fri afbenyttelse.
The Danish Media Association took out an ad in the Washington Post to invite Mark Zuckerberg to come talk about election issues.
They chose the paper because “we do not trust Facebook’s algorithms to deliver the message to you.” pic.twitter.com/sEyEs1bAQl— scott budman (@scottbudman) 9. april 2019