Digitale Priser Årets Avisside
 

Til kåringen af Årets Avisside og uddelingen af Danske Mediers Digitale Priser sætter vi fokus på kreativitetens betydning for mediers arbejde

Jurymedlemmerne har udvalgt de nominerede i Danske Mediers årlige designkonkurrencer. Medierne vinder enten guld, sølv eller hædrende omtale ved næste fredags eftermiddagsarrangement i Nordhavn.

I diskussionerne af årets 90 indstillinger til Årets Avisside, blev der lagt vægt på den gode idé, der skaber en sammenhæng mellem journalistikken og de designmæssige beslutninger. Blandt vinderne er der medier, der belønnes for nytænkning, omstilling og mod, men også medier, der vinder på almengyldige dyder som stilrent design og godt håndværk.

ÅRETS NOMINEREDE

Årets Avisside belønner kreativitet, originalitet, opfindsomhed og god journalistik, der forener form og indhold. Konkurrencen er for medlemmer af Danske Medier, og de nominerede kommer fra medierne:

Berlingske

Ekstra Bladet

JydskeVestkysten

Jyllands-Posten

Kristeligt Dagblad

Politiken

Ugeavisen Esbjerg


Juryen bag Årets Avisside
Juryforkvinde Marianne Bahl, Bahl Strategic Design

Mikkel Bøgild Jacobsen, art director, Zetland
Henrik Birkvig, faglig koordinator for grafisk design ved DMJX. 

Danske Mediers Digitale Priser belønner nyhedsflow, visuelt udtryk, brugervenlighed, kreativ og effektiv brug af digitale muligheder og potentiel udbredelse. De nominerede kommer fra en bred vifte af danske medier:

DR

Helsingør Dagblad

Jyllands-Posten

Jysk Fynske Medier

Kulturmonitor

Lederstof.dk

Der Nordschleswiger

Politiken

Sjællandske Medier

TV 2

Juryen for Danske Mediers Digitale priser
Formand Jan Birkemose, Medietrends
Kamilla Harritsø, Chief Strategy Officer, Jysk Fynske Medier
Simon Stilling, Senior Director Group Media & Commercial Sites, Better Collective
Filip Wallberg, CTO MediaCatch & journalistik lektor ved SDU

OM PRISUDDELINGEN

Dato & tid: 28. maj 15-17   
Sted: Comwell Copenhagen Portside, Alexandriagade 1, 2150 København

Inden selve prisoverrækkelsen har vi inviteret Dorte Nielsen, founder af Center for Kreativ Tænkning, til at komme med en hyldest til kreativiteten.

Dorte Nielsen forsker i kreativitet og har udgivet en lang række bøger om kreativ tænkning. Hendes kreative arbejde har sikret hende internationale priser fra blandt andet Cannes International Advertising Festival, D&AD, the British Television Awards, Epica og London International Advertising Awards. Dorte Nielsen har grundlagt uddannelsen Kreativ Kommunikation på DMJX og leder i dag bl.a. Center for Kreativ Tænkning. Til arrangementet vil Dorte Nielsen komme med et frisk indspark baseret på den seneste hjerneforskning om kreativitet.

www.creativethinker.com

Efter prisoverrækkelsen byder Danske Medier på et glas bobler og lidt tapas, og vil der være god tid til networking.

Læs også

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Hvad er egentlig problemet med techgiganter?

Spredning af ulovligt indhold. Massiv dataindsamling på tværs af platforme og monopolisering af markedet. Alt sammen problemer relateret til techgiganterne, som der efterhånden længe har været opmærksomhed på.
Det nye er, at der nu er bred politisk vilje – både nationalt og i EU-regi – til at tage tyren ved hornene. I denne udgave af Danske Mediers Digitale Brief ser vi derfor nærmere på problemerne såvel som deres mulige løsninger.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev