Jurymedlemmerne har udvalgt de nominerede i Danske Mediers årlige designkonkurrencer. Medierne vinder enten guld, sølv eller hædrende omtale ved næste fredags eftermiddagsarrangement i Nordhavn.
I diskussionerne af årets 90 indstillinger til Årets Avisside, blev der lagt vægt på den gode idé, der skaber en sammenhæng mellem journalistikken og de designmæssige beslutninger. Blandt vinderne er der medier, der belønnes for nytænkning, omstilling og mod, men også medier, der vinder på almengyldige dyder som stilrent design og godt håndværk.
ÅRETS NOMINEREDE
Årets Avisside belønner kreativitet, originalitet, opfindsomhed og god journalistik, der forener form og indhold. Konkurrencen er for medlemmer af Danske Medier, og de nominerede kommer fra medierne:
Berlingske
Ekstra Bladet
JydskeVestkysten
Jyllands-Posten
Kristeligt Dagblad
Politiken
Ugeavisen Esbjerg
Juryen bag Årets Avisside
Juryforkvinde Marianne Bahl, Bahl Strategic Design
Mikkel Bøgild Jacobsen, art director, Zetland
Henrik Birkvig, faglig koordinator for grafisk design ved DMJX.
Danske Mediers Digitale Priser belønner nyhedsflow, visuelt udtryk, brugervenlighed, kreativ og effektiv brug af digitale muligheder og potentiel udbredelse. De nominerede kommer fra en bred vifte af danske medier:
DR
Helsingør Dagblad
Jyllands-Posten
Jysk Fynske Medier
Kulturmonitor
Lederstof.dk
Der Nordschleswiger
Politiken
Sjællandske Medier
TV 2
Juryen for Danske Mediers Digitale priser
Formand Jan Birkemose, Medietrends
Kamilla Harritsø, Chief Strategy Officer, Jysk Fynske Medier
Simon Stilling, Senior Director Group Media & Commercial Sites, Better Collective
Filip Wallberg, CTO MediaCatch & journalistik lektor ved SDU
OM PRISUDDELINGEN
Dato & tid: 28. maj 15-17
Sted: Comwell Copenhagen Portside, Alexandriagade 1, 2150 København
Inden selve prisoverrækkelsen har vi inviteret Dorte Nielsen, founder af Center for Kreativ Tænkning, til at komme med en hyldest til kreativiteten.
Dorte Nielsen forsker i kreativitet og har udgivet en lang række bøger om kreativ tænkning. Hendes kreative arbejde har sikret hende internationale priser fra blandt andet Cannes International Advertising Festival, D&AD, the British Television Awards, Epica og London International Advertising Awards. Dorte Nielsen har grundlagt uddannelsen Kreativ Kommunikation på DMJX og leder i dag bl.a. Center for Kreativ Tænkning. Til arrangementet vil Dorte Nielsen komme med et frisk indspark baseret på den seneste hjerneforskning om kreativitet.
Efter prisoverrækkelsen byder Danske Medier på et glas bobler og lidt tapas, og vil der være god tid til networking.
Spørgsmål?
Caroline van Halsema,
Kommunikation
cvh@danskemedier.dk,
+45 92 82 27 67
Marianne Bugge Zederkof,
Direktør
mbz@danskemedier.dk
+ 45 20 76 50 99