P1000394
 

Fire nye modtagere af mediestøtte i 2020

Medienævnet har fordelt foreløbig 358 mio. kr. i redaktionel produktionsstøtte for 2020 til i alt 68 medier – heraf fire, som ikke har modtaget støtte før.

10 medier fik afslag på ansøgning om produktionsstøtte, men de har mulighed for at klage over afslaget til nævnet, som derfor i første omgang kun har disponeret 358 mio. kr. af de 371 mio. kr., der er afsat på finansloven.

Når nævnet i marts har behandlet eventuelle klager, vil de ikke disponerede midler blive fordelt mellem de modtagere, der ikke rammer titelloftet på 17,5 mio. kr. eller er omfattet af supplementsordningen for mindre landsdækkende medier.

De fire nye modtagere er det grønlandske mediehus Sermitsiaq AG, som får 3,1 mio. kr. samt webmedierne NB-Nyt, Science Report og Kulturmonitor, der får henholdsvis 103.000 kr., 268.000 kr. og 414.000 kr. De tre webmedier har tidligere fået etableringsstøtte fra innovationspuljerne.

Følgende medier har fået afslag: Bioenergi MAGASINET, Transport Tidende, Euroman, Estate Magasin, Kforum/Bureaubiz.dk, Koncentrat, Goldberg, Netdoktor.dk, BygTek, Check-In/Standby.dk.

De største tilskudsmodtagere er Kristeligt Dagblad med 28,984 mio. kr. og Information med 25,526 mio. kr. Disse to medier modtager et supplementstilskud svarende til den distributionsstøtte, de modtog i 2013.

Fire medier modtager det maksimale tilskud fra hovedordningen – 17,5 mio. kr. Det er Berlingske, Ekstra Bladet, Politiken og Jyllands-Posten.

I 2019 har yderligere fire medier modtaget de maksimale 17,5 mio. kr. Det er B.T, Børsen, Jydske Vestkysten og Nordjyske Stiftstidende. Disse fire medier får i den foreløbige uddeling lige under 17,5 mio. kr. – men vil formentlig nå det maksimale ved den endelige fordeling efter behandling af eventuelle klager.

Faldet i støtte for disse medier skyldes, at de har reduceret deres redaktionelle udgifter, som er grundlaget for beregningen af støtten.

De øvrige tilskudsmodtagere vil i første omgang få 25,2 pct. af deres redaktionelle udgifter dækket gennem produktionsstøtten.

Jysk Fynske Medier er den koncernmæssig største modtager med 64,4 mio. kr. JP-Politiken modtager 56,5 mio. kr., Berlingske 44,9 mio. kr., Sjællandske Medier 23,4 mio. kr. og Mediehuset Herning Folkeblad 9,7 mio. kr.

Nyt for 2020 er, at den særlige supplementsordning på seks mio. kr. for fritstående internetmedier er bortfaldet. Den blev indført for at kompensere disse for, at de ikke kunne få momsfritagelse, men efter at der 1. juli 2019 blev indført nulmoms for digitale nyhedsmedier, er supplementsordningen bortfaldet. De seks mio. kr. er indgået i hovedordningen.

Bortfaldet af supplementsordningen betyder, at bl.a. Avisen.dk, Altinget, Føljeton, DK-Nyt og Zetland får mindre støtte end i 2019.

Læs listen over tilskudsmodtagere her.

Mest læste

Læs også

Danske Medier om AVMS-direktivet

Danske Medier afgav i december et høringssvar i forbindelse med Kulturministeriets høring over ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. Høringen følger af en ændring af EU-direktivet om audiovisuelle medietjenester (AVMS-direktivet).
Danske Medier tilkendegiver bl.a. i høringssvaret af foreningen tilslutter sig at loven udvides til at omfatte videodelingsplatformstjenester. I tillæg hertil konstaterer foreningen, at for så vidt angår reguleringen af kommerciel kommunikation bør det være klart hvorvidt det er markedsføringsloven eller radio- og fjernsynsloven, der finder anvendelse.

Danske Mediers digitale priser 2019

Har du eller din kollega lavet årets bedste digitale historie eller fået årets bedste digitale ide i 2019? Danske Medier inviterer endnu engang hele den danske mediebranche til at deltage i konkurrencen om Danske Mediers digitale priser 2019.

Pressemeddelelse vedr. citat

Danske Medier har sammen med DR, TV2 og TV2-Regionerne strammet sine vejledende retningslinjer for citat. Det sker for at skærpe branchens opmærksomhed på værdien af originaljournalistik i en tid, hvor digitale medier har muliggjort videreformidling af redaktionelt indhold.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)