Ugeavisernes Efterårsseminar (3)
 

Fire nye priser sætter fokus på udviklingen af lokaljournalistikken

Ugeavisernes Årspris uddeles til Ugeavisernes Efterårsseminar 30. september 2020 og Danske Medier åbner i dag for indstillinger. Mere end nogensinde er der behov for at sætte fokus på kvalitet, innovation og kreativitet på de lokale ugeaviser.

Netop i år, hvor coronakrisen har alvorlige økonomiske konsekvenser for de lokale ugeaviser, er der ekstra grund til at sætte fokus på ugeavisernes udvikling og rolle i demokratiet. I år introduceres fire nye priser, som ikke alene sætter fokus på kvalitetsjournalistik, men også lokalt engagement og innovation af nye produkter.

Og det er afgørende, at man både har sin publicistiske mission og sit produkt for øje, mener juryformand for Ugeavisernes Årspris, Anders C. Østerby, som selv er lokalredaktør ved Fyns Amts Avis:

”Hvis vi skal sikre, at vi også fremover har lokale ugeaviser i alle dele af landet, er det nødvendigt at sætte fokus på værdien af den lokale journalistik i den bredere offentlighed. Samtidig er det også afgørende, at vi internt i branchen lader os inspirere af hinanden, når det kommer til den kommercielle udvikling af vores aviser. Det dobbelte fokus afspejler de fire nye priser godt,” udtaler Anders C. Østerby, der fra 1. august netop skal undersøge værdien af lokale medier som fellow ved SDU.

Ugeavisernes Årspriser uddeles i fire kategorier:

  • Nyhedsprisen
  • Debatprisen
  • Aktivistprisen
  • Ildsjæleprisen


Priserne hylder med hvert sit fokus det journalistiske håndværk, bidraget til demokratiet, det lokale engagement og innovation af nye produkter.

Alle lokale ugeaviser, der er medlem af Danske Medier, kan deltage i konkurrencen. Man kan læse mere om priserne og konkurrencen og deltage via dette link.

Læs også

Da norsk lokalmedie ignorerede antallet af klik, strømmede abonnenterne til

Da Janne Rygh og hendes kolleger begyndte det analysearbejde, som i første omgang endte med 12.000 kategoriserede – og manuelt indtastede – artikler i et excel-ark, havde Amedia næsten ingen rent digitale abonnenter. Tværtimod var de loyale læsere næsten alle sammen bundet op på printavisen. I dag, otte år senere, er halvdelen af abonnenterne rent digitale.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev