Mediernes Årsdag
 

Mediernes Årsdag i billeder

På Mediernes Årsdag blev vigtigheden af de frie journalistiske medier sat på dagsordenen. Lars Løkke Rasmussen udskrev folketingsvalg, og kort efter valgudskrivelsen holdt statsministeren tale for en samlet dansk mediebranche. 

Herunder har vi samlet de skarpeste skud fra en dag i mediernes – og demokratiets tegn. 

© Thomas Sjørup, Danske Medier

Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier, byder 250 mediechefer velkommen til den første Mediernes Årsdag. 

“Vi vil bære en mere åben organisation. En organisation der sætter fokus på mediernes betydning for et velfungerende demokrati. En organisation, der sætter vigtigheden af publicisme på dagsordenen. En organisation, der kæmper mediernes sag. En organisation, der lytter til kritikken – og lærer af den.”

© Thomas Sjørup, Danske Medier

Hovedtaleren på årsdagen var det journalistiske ikon Carl Bernstein, en af den frie presses største ikoner. Sammen med Bob Woodward stod han bag en af de største afsløringer i journalistikkens historie med Watergate-skandalen. 

“We have wrongly in journalism seen our job to bring down someone from office. It’s not. Our job is to inform people in order for them to make up their own mind.”

© Thomas Sjørup, Danske Medier

Danmarks statsminister, Lars Løkke Rasmussen fandt også vej forbi Mediernes Årsdag – og det ganske kort tid efter, at han fra folketingets talestol havde udskrevet folketingsvalg til afholdelse 5. juni.

På hans første stop i valgkampen mødte han en forsamlet dansk presse og mediebranche. I sin tale opfordrede han medierne til at huske nuancernene i valgdækningen i en tid med pres på fakta og stigende polarisering.

I sin tale havde Lars Løkke Rasmussen både ris og ros til de danske medier.

”Man skal passe på med at ønske sig tilbage til de gode gamle dage, hvor al dialog gik gennem jeres redaktionslokaler. At borgerne har mulighed for at kommunikere med deres politikere er grundlæggende en god ting, men det må ikke stå alene. Demokratiet er kendetegnet ved, at vi har stærke, frie medier som bidrager til at lukke de her ekkokamre op, stille kritiske spørgsmål og perspektivere debattten,” lød det fra Lars Løkke Rasmussen.

© Thomas Sjørup, Danske Medier

Det summede af valg, demokrati og medier på Axelborg i timerne efter valgudskrivelsen. Lars Løkke Rasmussen giver interviews til den fremmødte presse. 

© Thomas Sjørup, Danske Medier

Også chefredaktør på The Guardian, Katharine Viner gæstede årsdagen med et humørfyldt og inspirerende oplæg, der blev opfulgt af en indsigtsfuld samtale med vært Martin Krasnik. 

“Social media is only a small part of our strategy. We don’t want to be in a fake news environment, there is no clear identity for us, and they take most of the ad revenue. Our business models are different,” sagde Katharine Viner i sin motiverende tale.

© Thomas Sjørup, Danske Medier

På årsdagens program var også præsentationen af resultaterne fra den dugfriske undersøgelse Publicistisk Barometer 2019.  Mark Blach-Ørsten, medieforsker Roskilde Universitet, præsenterede. 

”Analysen viser en klar forskel på borgernes opfattelse af kvaliteten i henholdsvis journalistisk redigerede medier og sociale medier, hvor kvaliteten opleves højere i de journalistisk redigerede medier. Dette understreger, at borgerne i Danmark, trods meget tale om mediekonvergens, stadig er meget bevidste om forskellene mellem de forskellige medietyper.”

© Thomas Sjørup, Danske Medier

Præsentationen af Publicistisk Barometer 2019 blev fulgt op af en debat om resultaterne og perspektiverne for mediebranchen. Her deltog kulturminister Mette Bock (LA) og mediecheferne Christian Blaagaard og Peter Orry.

© Thomas Sjørup, Danske Medier

Årsdagens faglige program blev afsluttet med interessant samtale mellem Martin Krasnik og Jesper Doub, direktør for News Partnerships i Facebook.

”Vi er meget interesserede i at have kvalitetsindhold på platformen, og det er journalister i høj grad med til at sikre. News på platformen er ikke en stor forretning for os – vi tjener penge på annoncer fra store brands, fordi vi er gode til at målrette deres annoncer til det rette publikum. Vi tjener ikke penge på fake news, der ikke adskilles fra kvalitetsnyheder på platformen, for det er ikke relevant for brugerne.”

© Thomas Sjørup, Danske Medier

Kirsten Birgit fra Den Korte Radioavis rundede Mediernes Årsdag af med en munter og skarpt skåret tale til mediebranchen. Med humor og kant rejste hun kritik af branchen, der mere end nogensinde har et ansvar for at oplyse samfundet og borgerne. 

Herunder kan du se flere billeder fra dagen.

Danske Medier: 
Oplysning til borgerne

Mest læste

Læs også

Udlodning fra Foreningen Bladudgiverfonden

Foreningen Bladudgiverfonden kan støtte projekter, der tjener til ”højnelse af reklamens og Markedsføringens standard og anseelse i Danmark og til aktiviteter til gavn for den danske private Mediebranche”.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)