Vi-tager-ansvar-pressenaevnet-Logo-pos
 

Ny mærkningsordning: Vi tager ansvar og er tilmeldt Pressenævnet

Medier får mulighed for at skilte med ansvarlighed

Medierne i Danmark får nu mulighed for at synliggøre over for brugerne, at de står til ansvar for det redaktionelle indhold. Initiativet med en særlig mærkningsordning er iværksat af Danske Medier, der er interesseorganisation for de private medier i Danmark.

Mærkningsordningen sker efter aftale med Pressenævnet. Selve mærket består af nævnets logo og en markering af, at mediet er tilmeldt Pressenævnet og tager ansvar for indholdet.

”Med mærkningsordningen ønsker vi at give vores medlemmer en mulighed for at synligøre det ansvar, som de tager hver eneste dag. Flere danskere bruger de sociale medier som nyhedskilder, men det er tjenester, som ikke tager ansvar for det de publicerer. Derimod tager de journalistiske medier ansvar for det indhold, de bringer. På de journalistisk redigerede medier er der ansat en ansvarshavende chefredaktør, der står til ansvar for indholdet, træffer valg og handler – også, når der opstår fejl,” siger Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier.

Han fortsætter:

“Medierne i Danmark er underlagt medieansvarsloven og dermed Pressenævnets kompetence, og som borger kan man klage, hvis man oplever at blive behandlet unfair af medierne. Netop muligheden for at klage og stille medierne til ansvar adskiller de journalistisk redigerede medier fra de sociale platforme.”

Mærkningsordningen sker efter drøftelse i Danske Mediers redaktionelle udvalg og er 29. maj blevet fremsendt og præsenteret for alle medlemmer af Danske Medier, der er tilmeldt Pressenævnet. Det er frivilligt, hvorvidt medierne ønsker at bruge mærket, der kan anvendes i både trykte medier og digitale medier, der har foretaget anmeldelse til Pressenævnet.

Henvendelser vedrørende anvendelse af mærket og mærkningsordningen rettes til, chefjurist, Holger Rosendal, hrd@danskemedier.dk.

Om Danske Medier
Danske Medier er en brancheorganisation for de private danske medier. Vi kæmper for de journalistisk redigerede medier, det frie ord, den frie uafhængige presse og sunde rammevilkår for mediebranchen. Danske Medier tæller knap 300 medlemmer og næsten 900 medietitler.

Pressehenvendelser
Danske Medier, publicistisk chef Jesper Jürgensen, (+45) 30 65 29 50, jej@danskemedier.dk
Danske Medier, kommunikationskonsulent Christoffer Lehmann, (+45) 28 96 53 56, cle@danskemedier.dk

Medierne i Danmark er underlagt medieansvarsloven og dermed Pressenævnets kompetence, og som borger kan man klage, hvis man oplever at blive behandlet unfair af medierne. Netop muligheden for at klage og stille medierne til ansvar adskiller de journalistisk redigerede medier fra de sociale platforme.

Morten Langager, adm. direktør Danske Medier
Eksempler på anvendelse af logoet

Mest læste

Læs også

Kursus for distributører 21.-22. oktober 2019

På kurset vil der blive lagt vægt på en grundlæggende forståelse af de to distributionsoverenskomster. Kurset er derfor særlig relevant for nye distributører, men erfarne distributører er også meget velkomne og vil kunne bidrage med erfaring fra egne sager.

Redaktørernes Dag 12. november: Læs om alle talerne

Den årlige konference for redaktører ”Redaktørernes Dag 2019” afholdes i år 12. november på Kvægtorvet ved TV 2 i Odense. På konferencens hjemmeside kan du nu læse om hver af de respektive talere, der blandt andre tæller Greg Barber, Director of Newsroom Product, The Washington Post, Alexandra Borchardt, Reuters Institute for the Study of Journalism og Anne Stig Christensen, adm. direktør, TV 2.

Markant portostigning på uddeling af dagblade og magasiner

PostNord har netop meldt deres priser ud for distribution af dagblade og magasiner i 2020. Dagbladenes omkostninger til distribution via PostNord vil stige. Taksterne i 2019 for for omdeling af et dagblad uden for byerne er i 2019 kr. 19,00 (9,00 + landtakst 10,00).

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevene Radio, Ugeaviser og Research, udkommer flere gange årligt, når der er relevant og aktuelt indhold.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)