Phone_artikel
 

Stiftende generalforsamling i ’Danske Pressepublikationers Forvaltningsorganisation’

‘Danske Pressepublikationers Kollektive Forvaltningsorganisation’ er navnet på den forening, der skal forvalte den nye udgiverrettighed, som blev vedtaget af Folketinget den 3. juni.

Danske Medier har på vegne af advokat Karen Rønde videreformidlet invitationen til den stiftende generalforsamling til foreningens medlemmer.

Den stiftende generalforsamling afholdes digitalt den 2. juli, hvor der skal vælges bestyrelse.

Baggrund

Den 3. juni ved tog Folketinget lovforslag L 205, som implementerer dele af EU’s direktiv om ophavsret.

Med lovforslaget har danske medier fået en ny rettighed, som kan håndhæves over for en techgigant som fx Google, når denne udnytter mediernes indhold. Sociale platforme får også i højere grad ansvar for deres brugeres upload af ophavsretligt beskyttet indhold.

Loven giver desuden danske medievirksomheder mulighed for kollektiv forvaltning af deres rettigheder. Det var ikke givet i selve EU-direktivet, men kulturministeriet besluttede efter forslag fra Danske Medier at sikre, at medierne kan vælge at stå sammen i kommende forhandlinger med giganterne.

Derfor har en række af Danske Mediers medlemmer taget initiativ til at etablere et forvaltningsselskab, der skal håndtere danske mediers rettigheder i fremtiden. Det indledende arbejde med dette er blevet varetaget af adv. Karen Rønde.

Læs også

Facebook har præsenteret trylleformular, som skal skabe forvirring i mediebranchen

“Det er en skam, at Facebook også i Danmark har valgt bøllemetodernes brede sti. Man kan kun håbe det er en fejl. Fra Danske Mediers side havde vi virkelig troet, at man ville have ændret tilgang efter skandalen i Australien, hvor Facebook udelukkede nyhedsmedierne fra platformen,” udtaler formand for Danske Medier, Jesper Rosener.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev