Nyhed
I dag blev sløret løftet for et helt nyt sæt globale nyhedsværdier udarbejdet af et hold af internationale unge. Nyhedsværdierne blev præsenteret på World News Media Congress 2024 i København og er blevet til på baggrund af et projekt med formålet om at bekæmpe undgåelse af nyheder blandt unge.
News avoidance – undgåelse af nyheder – er et stigende problem, hvor befolkningen vender sig mod nyhedsjournalistik og bevidst fravælger at læse, se og lytte til nyheder.
Dette kan skyldes mange årsager. Eksempelvis, at man som borger finder mængden af tilgængelig information for stor og uoverskuelig, at nyhederne er for negative og deprimerende, eller at man ikke føler, at det gør en forskel for ens engagement i samfundet, at man forholder sig til nyheder og følger med i medierne.
Medieindustrien har længe kæmpet med at interessere og engagere særligt de yngre målgrupper i digitale journalistiske nyhedsprodukter. De unge udgør en vigtig målgruppe, da de er både nutidens og fremtidens borgere og mediebrugere. Netop derfor er det en central opgave for de publicistiske medier at forsøge at vende denne udvikling ved at blive bedre til at tiltrække de unge brugere og få engageret dem i værdien af troværdig nyhedsjournalistik i forhold til et frit og sundt demokratisk samfund.
Danske Medier har i samarbejde med World Association of News Publishers (WAN-IFRA), NewsArcade-Seriously Play the News!, Copenhagen Legacy Lab, Syddansk Universitet og The International People’s College (IPC) forsøgt at tage kampen op.
I forbindelse med World News Media Congress 2024 i København lykkedes det de seks samarbejdspartnere at samle 70 internationale højskolestuderende fra IPC og 12 delegerede fra kongressen. Til en intensiv workshop på den internationale højskole i søndags, dagen inden kongressens start, skulle de studerende og delegerede arbejde med at lave et nyt sæt globale nyhedskriterier skræddersyet netop de unge.
Nyhedskriterierne ”The Copenhagen Criteria – News Values for Generation Z” blev i dag præsenteret for en fyldt sal på den internationale kongres af tre unge fra højskolen. De mange nysgerrige tilhørere, der bestod af medieledere og chefredaktører fra hele verden, lyttede aktivt til de unge fortælle om deres nyhedsvaner, og hvad der skal til for, at de får lyst til at læse, lytte og se nyhedsindhold fremfor at scrolle på de store techplatforme fx TikTok, som de unge i høj grad benytter sig af.
Se explainer-video om nyhedsprojektet:
Kontakt:
Annie Saugstrup
Executive Assistant
asa@danskemedier.dk
+45 6171 7448