Pressemeddelelse
DMJX og Danske Medier har igen gennemført en undersøgelse af kønsbalance og mangfoldighed i den danske mediebranche. Undersøgelsen følger op på en tilsvarende analyse fra 2021.
DMJX og Danske Medier har gennemført en undersøgelse af kønsbalancen i mediebranchen som en del af et større projekt om ligestilling i mediebranchen. Det er anden gang en sådan analyse gennemføres i Danmark, og analysen er således opfølgningen på en tilsvarende analyse gennemført i 2021.
83 medievirksomheder med i alt 11.128 fuldtidsansatte medarbejdere, har deltaget i undersøgelsen og redegjort for kønssammensætningen i deres medarbejderstab på tværs af ledelsesniveauer. Undersøgelsen omfatter både private medier og public service-medier.
Undersøgelsen viser blandt andet, at mens der er 46 procent kvinder og 54 procent mænd blandt alle ansatte, er 64 procent af den øverst ledelse mænd, mens 60 procent af alle mellemledere er mænd. Således stiger overvægten af mænd i takt med, at man bevæger sig opad i ledelseshierarkiet. Når man sammenligner disse tal med tallene fra 2021, kan man se at kønsbalancen er uændret.
Ud over kønsbalancen i medarbejderstaben er medievirksomhederne blevet spurgt ind til deres arbejde med at øge mangfoldighed på tværs af køn, etnicitet, alder og funktionsevne. Her viser det sig blandt andet, at 58 procent af medievirksomhederne arbejder for at øge mangfoldigheden ift. køn. Dette er en stigning på 12 procentpoint sammenlignet med 2021.
Som noget nyt har undersøgelsen identificeret forskelle på landets medievirksomheders medarbejdersammensætning fordelt på lokale/regionale medier og landsdækkende medier. Her viser det sig, at landsdækkende medier generelt har en mere ligelig fordeling af mænd og kvinder i de øverste ledelseslag. Således er 59 procent af topcheferne i landsdækkende medier mænd, mens det gør sig gældende for 82 procent hos regionale og lokale medier.
Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, udtaler:
Jeg rigtig glad for, at vi sammen med vores medlemmer igen kan bidrage med fakta om kønsbalancen i mediebranchen. Der er en stor interesse for at få viden om området blandt vores medlemmer, og derfor er det også positivt, at så mange har lyst til at bidrage.
Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup
Stine Carsten Kendal, som er adm. direktør for Dagbladet Information og medinitiativtager til Netværk for Ligestilling i Medierne, udtaler:
Det er positivt, at vi kan se, at flere medievirksomheder svarer, at de arbejder med mangfoldighed inden for køn – det bekræfter, at det her er et område, som flere og flere medier har fokus på
Stine Carsten Kendal, adm. direktør for Dagbladet Information og medinitiativtager til Netværk for Ligestilling i Medierne
Analysen er del af et treårigt innovationsprojekt under Nordisk Ministerråd, hvor DMJX skal afdække og rykke ved uligheden mellem kønnene i og på tværs af Nordens mediehuse. Målet er gensidig inspiration til større kønsmæssig ligestilling og ligeværd i både medieorganisationer og i det journalistiske indhold.
Om innovationsprojektet udtaler rektor på Danmarks Medie og Journalisthøjskole, Julie Sommerlund:
”Dette vigtige projekt har vist, at der er stor ubalance i kvinders repræsentation i både spalterne og på mediernes chefgange. Jeg er meget tilfreds med, at projektet har øget mediernes bevidsthed om uligheden og at vi i løbet af de tre år har udviklet nye redskaber og metode til aktivt at skabe forandringer."
Julie Sommerlund, rektor for Danmarks Medie og Jounalisthøjskole
Den samlede analyse kan ses herunder – og præsenteres i dag til et arrangement ved Nordisk Ministerråds Sekretariat.
Pressehenvendelser kan rettes til presse- og kommunikationsansvarlig ved DMJX, Dan Hansen 40 24 22 73.
Kontakt:
Mads Brandstrup
Adm. direktør
mab@danskemedier.dk
+45 9282 3284
Dennis Christensen
Analysechef