Danske Medier har i efteråret været stærkt optaget af at sikre opretholdelsen af mediernes adgang til at foretage uanmodet telefonisk henvendelser til forbrugere med henblik på abonnementssalg, da denne mulighed endnu en gang er i politikernes søgelys.
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen blev nemlig tidligere på året bedt om at undersøge, hvorvidt reglerne for uanmodet telefonisk kontakt til forbrugerne er tidssvarende og fortsat varetager de tiltænkte hensyn, der ligger til grund for undtagelser, herunder mediernes adgang .
Da undtagelsen vedrørende telefonsalg også var et punkt i den tidligere regerings forbrugerpolitiske strategi papir, har foreningen løbende fulgt sagen nøje og haft mulighed for at yde et væsentligt bidrag til såvel styrelsens indledende overvejelser som selve undersøgelsen. På baggrund af de besvarelser, som bl.a. de abonnementssælgende medier bidrog med, er styrelsen ved at lægge sidste hånd på en redegørelse om anvendelsen af reglerne om telefonsalg, som skal afleveres til Erhvervsministeriet inden udgangen af 2019.
Redegørelsen vil også omfatte de øvrige undtagelser til forbuddet mod telefonsalg, der vedrører bestilling af bøger, formidling af forsikringsaftaler samt abonnement på redningstjenester mv.
Foreningen har udarbejdet en vejledning om abonnementsaftaler indgået ved telefonsalg, der beskriver de relevante regler. Vejledningen er forbeholdt medlemmer og kan rekvireres ved henvendelse til kommunikationskonsulent Caroline van Halsema, cvh@danskemedier.dk.