Phone_artikel_DM_hand
 

Ny opdateret vejledning om abonnementsaftaler indgået via telefonsalg

Danske Medier har i efteråret været stærkt optaget af at sikre opretholdelsen af mediernes adgang til at foretage uanmodet telefonisk henvendelser til forbrugere med henblik på abonnementssalg, da denne mulighed endnu en gang er i politikernes søgelys.

Konkurrence- og forbrugerstyrelsen blev nemlig tidligere på året bedt om at undersøge, hvorvidt reglerne for uanmodet telefonisk kontakt til forbrugerne er tidssvarende og fortsat varetager de tiltænkte hensyn, der ligger til grund for undtagelser, herunder mediernes adgang .

Da undtagelsen vedrørende telefonsalg også var et punkt i den tidligere regerings forbrugerpolitiske strategi papir, har foreningen løbende fulgt sagen nøje og haft mulighed for at yde et væsentligt bidrag til  såvel styrelsens indledende overvejelser som selve undersøgelsen. På baggrund af de besvarelser, som bl.a. de abonnementssælgende medier bidrog med, er styrelsen ved at lægge sidste hånd på en redegørelse om anvendelsen af reglerne om telefonsalg, som skal afleveres til Erhvervsministeriet inden udgangen af 2019.

Redegørelsen vil også omfatte de øvrige undtagelser til forbuddet mod telefonsalg, der vedrører bestilling af bøger, formidling af forsikringsaftaler samt abonnement på redningstjenester mv.

Foreningen har udarbejdet en vejledning om abonnementsaftaler indgået ved telefonsalg, der beskriver de relevante regler. Vejledningen er forbeholdt medlemmer og kan rekvireres ved henvendelse til kommunikationskonsulent Caroline van Halsema, cvh@danskemedier.dk.

Læs også

Unge skal have adgang til troværdig information – både nu og i fremtiden

I august 2024 gennemførte regeringen en ministerrokade, som vil få stor betydning for, hvordan vi som samfund håndterer både mulighederne og udfordringerne med ny teknologi. Danmark fik en ny digitaliseringsminister, Caroline Stage Olsen, og techområdet blev for første gang samlet under et ministerium. Med det har regeringen taget endnu et vigtigt skridt i anerkendelsen af teknologiens betydning for vores samfund og behovet for regulering.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev