Pressemeddelelse
Radioplayer, det internationale partnerskab stiftet for at styrke digital radiolytning, har meddelt, at organisationen på baggrund af investeringer fra ejerkredsen, herunder Bauer Media og BBC, vil opjustere udviklingen af digital radio markant.
Radioplayer Danmark er medlem af Radioplayer Worldwide, der på internationalt niveau arbejder for at sikre radios tilstedeværelse i blandt andet biler og forbedre brugernes oplevelse. Den internationale radioorganisation vil konkret bruge de øgede ressourcer på at ekspandere Radioplayers tilstedeværelse i biler, smartspeakers og andre connected devices, fremme væksten på det internationale marked og til investering i nye teknologiske løsninger.
Marianne Bugge Zederkof, formand for Radioplayer Danmark og vice adm. direktør i Danske Medier, ser investeringerne som et vigtigt initiativ, der skal ruste radiomediet til en stadig mere digital fremtid, hvor det samtidig er lettere for brugeren at tilgå radio, uanset hvor man befinder sig.
"Den teknologiske udvikling drøner afsted og brugernes adfærd, der i dag er kendetegnet ved, at det skal være let og fleksibelt at lytte til radio og bruge medier generelt, kræver, at radiobranchen fornyer sig og styrker partnerskaber med blandt andet bilbranchen. Samtidig skal vi sikre mediets vilkår overfor de store techvirksomheder. Derfor er Radioplayers øgede investeringer en rigtig god nyhed, der skruer op for udviklingen af radios tilstedeværelse på diverse digitale platforme og enheder."
Marianne Bugge Zederkof, formand for Radioplayer Danmark og vice adm. direktør i Danske Medier
Stemmestyrede enheder er i den forbindelse et helt centralt og voksende fokus i Radioplayers øgede investeringer, fortæller Marianne Bugge Zederkof.
”Foruden fokus på biler prioriterer Radioplayer arbejdet med de mange stemmestyrede platforme og Smart-enheder som blandt andet Smart-TV. Stemmestyring er ikke kun vigtig i relation til Smartspeakers, som gradvis erstatter traditionel radio, men også fordi stemmestyring forventes en meget vigtig plads i de såkaldte connected cars og i andre enheder med højtaler og skærm. Takket være et stærkt samarbejde i Radioplayer-familien får radiobranchen på tværs af lande nu et boost på dette område, der vil styrke mediet generelt.”
Marianne Bugge Zederkof, formand for Radioplayer Danmark og vice adm. direktør i Danske Medier
Ole Søndergaard, direktør i Radio ABC, er ligeledes begejstret for de nye tiltag og anser samarbejdet i Radioplayer for at være særdeles værdifuldt.
“Radioplayer er en stor fælles investering og et vigtigt samarbejde for os alle, der især sikrer radio en bedre tilstedeværelse i biler via forbundne enheder, og som styrker mediets position overfor de store techplatforme. Det er derfor opløftende, at man på tværs af radioorganisationer- og virksomheder fra mange forskellige europæiske lande kan blive enige om at styrke vores fælles interesser og muligheder med nye, målrettede investeringer."
Ole Søndergaard, direktør i Radio ABC
Læs mere om Radioplayer og mereRadio.
Kontakt:
Marianne Bugge Zederkof
Formand for Radioplayer Danmark
mbz@danskemedier.dk