Danske Mediers Designpriser_header
 

Nominerede til Danske Mediers Design- og Innovationspriser 2023

Pressemeddelelse

Uddelingen af Danske Mediers Design- og Innovationspriser er lige om hjørnet. Juryen har været samlet og udvalgt de nominerede til den kommende prisuddeling 8. juni i København, hvor vi sætter fokus på innovative og visuelle formater i journalistik på tværs af platforme og hylder vinderne.

Der uddeles i alt fire priser indenfor innovativt design, dataformidling, kommerciel kreativitet og formidlende formater. Herudover har juryen mulighed for at uddele en særpris.

Prisoverrækkelsen løber af stablen i forbindelse med en halvdagskonference med inspirerende talere, der vil gøre dig klogere på AI, visuel kommunikation og eksperimenterende storytelling i journalistikken.

“Vi har i år set et imponerende højt niveau på tværs af kategorier og formater med høj kvalitet i brugen af visuelle greb og tværmedielle elementer i både design og innovation. De indstillede projekter tager på fornem vis brugeren i hånden og sørger for, at man bliver fulgt hele vejen rundt i de forskellige historier. Det har derfor været inspirerende og en kæmpe fornøjelse at gennemgå alle indstillingerne i selskab med den kompetente jury, og jeg glæder mig til at hylde medierne og overrække de velfortjente priser den 8. juni.”

Årets nominerede

Årets Innovative Design

Det Nordjyske Mediehus: Historien forfra

Claus Smidstrup, journalist
Tess Amelung, journalist
Christian Made Hagelskjær, digital visuel udvikler

Videnskab.dk: Ny visuel identitet og hjemmeside

Jonas Salomonsen, nyhedsredaktør
Ditte Holst Svane-Knudsen, redaktionssekretær

Politiken: Afstemning om forsvarsforbeholdet

Karin Axelsson
Kristian Jensen (primær)
Sofie Marie Ottsen Hansen (UX)
Martin Stender (kode)

Dataformidling

Politiken: Partnerdrab

Line Vaaben
Frank Hvilsom
Lisa Seidelin
Kathrine Eggert Wadsholt
Peter Jørgensen
Rasmus Vendrup
Jens Mørch
Mads Nissen

TV 2: De tryghedssøgende - som afgør vores valg

Camilla Carlson, featureredaktør
Frederik Lange, journalist
Benjamin Krogh, redaktionschef
Said Nuh, udvikler
Lasse Kalhauge, grafiker
Nikolaj Albrectsen, projektleder

Kommerciel Kreativitet

Medicinske Tidsskrifter: Eventdrevne medier

Nina Vedel-Petersen, chefredaktør
Makbritt Laustrup, projektleder

Politiken: Valgkampagnøøøh

Politiken Salg og Marketing i samarbejde med &Co / NoA

Føjleton: Solidaritetsabonnement

Astrid Søby, projektleder
Søren Høgh Ipland, adm. direktør

Formidlende Formater

Videncentret Bolius: Spar på energien

Hele Videncentret Bolius, Formidling & Digital

TV 2: Stjernerne kan miste alt på Storebæltsbroen

Camilla Carlson, featureredaktør
Jakob Nordestgaard Lage, journalist
Bo Bentsen, journalist
Said Nuh, udvikler
Lasse Kalhauge, grafiker
Nikolaj Albrectsen, projektleder
Andreas Nyholm, meteorolog
Benjamin Krogh, redaktionschef

TV 2: Tæt på Tantholdt

Camilla Carlson, featureredaktør
Rasmus Tantholdt, korrespondent
Benjamin Krogh, redaktionschef
Said Nuh, udvikler
Lasse Kalhauge, grafiker
Nikolaj Albrectsen, projektleder
Yan Kovyakh, udvikler

Tillykke til de nominerede og tak til juryen: 

Marianne Bahl, Bahl Strategic Design

Rikke Bekker, redaktør for Kultur og liv, Jyllands-Posten

Jan Birkemose, medietrends.dk

Marcus Møller Bitsch, fotograf, animator og illustrator

Angela Brink, blogger og journalist Radio4

Fatimah Gabriella, stylist, creative director og podcaster

Kamilla Harritsø, Digital transformation, Harritsø

Aslak Gottlieb, journalistisk lektor og selvstændig konsulent

Kasper Saugmann, co-founder Den Uafhængige

Katrine Blauenfeldt, chefredaktør Oxy Magazine

Ida Dueholm, assistant art director Zetland

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev