20211006_182644
 

Vinderne af Ugeavisernes Årspriser 2021

Pressemeddelelse

Reportager om hjemløses problemstillinger, afdækning af massive svigt og en ildsjæl med god kondi, der for andet år i træk vinder guld. Ugeavisernes Årspriser 2021 blev her til aften uddelt i forlængelse af Ugeavisernes Efterårsseminar på Hotel Koldingfjord.

Dagen bød på oplæg og debat om fremtidens medievaner, digital udvikling af ugeavisbranchen, Amazons indtog i Danmark og ugeavisernes dækning af KV21.

Programmet blev rundet af på bedste maner, da Poul Madsen med en række provokerende råd gjorde anslag til en foranderlige fremtid, hvorefter Årspriserne blev uddelt af juryformanden Gerd Maria May. Der var godt 90 deltagere ved aftens prisoverrækkelse.

”Når man som jurymedlem gennemgår indstillingerne, bliver det tydeligt, hvorfor de lokale ugeaviser fortjener hæder og anerkendelse. Ugeaviserne er uundværlige for demokratiet og den lokale sammenhængskraft, både lokalt og nationalt – det viser årets vindere på hver sin måde. De knokler på for at sikre en nødvendig digital omstilling og samarbejder med det lokale forenings- og erhvervsliv. Mange er drevet af ildsjæle, der vedholdende går den ekstra mil. Ugeavisbranchen har de forgangne år været særligt hårdt ramt, ikke kun af corona, men også af techgiganternes stadig mere markante rolle i vores mediebillede. Men desto større er fornøjelse ved i dag atter at være samlet og fejre det bedste som de lokale ugeaviser kan.”

Gerd Maria May, Juryformand

Juryen bestod i år af formand Gerd Maria May, Room of Solutions, Kåre Berenthz-Nicolaisen, Salgsdirektør hos Nordjyske Medier, Kathrine Albrechtsen, Journalist hos Villabyerne og Aslak Gottlieb, konsulent og freelancer.

Ugeavisernes Efterårsseminar 21 blev arrangeret af Danske Medier og De Lokale Ugeaviser og blev i år afholdt for 14. gang.

"Vi skal inspirere hinanden og være modige!"

Jesper Gisli, LIV-medier

Nyhedsprisen

Nyhedsprisen tildeles det medie, der med en historie har skabt særlig opmærksomhed om en lokal nyhed. Der lægges særlig vægt på historiens journalistiske kvalitet, publicistiske ambitioner og relevans for læserne. 

Debatprisen

Debatprisen tildeles det medie, der med sin journalistik formår at være dagsordenssættende og skabe debat blandt læserne. Prisen tildeles et medie, der har skabt øget opmærksomhed og lokalt engagement via sin journalistik eller har engageret sig med læserne eksempelvis gennem indsamlinger, afstemninger, temaer eller public powered journalism. 

Ildsjæleprisen

Ildsjæleprisen tildeles den eller de medarbejdere, der kvalitativt og/eller kreativt har løftet det redaktionelle produkt på ugeavisen. Lokalaviserne er kendetegnet ved lokalt engagement og kendskab til nærområdet. Her er de enkelte medarbejdere afgørende for avisens tilblivelse og lokale ambassadører for mediet. Ildsjæleprisen er en hæder til de engagerede medarbejdere, der på eget initiativ gør en positiv forskel for lokalaviserne.

”Årets vinder er indstillet af en borger fordi han kan engagere læserne, men prisen tildeles for ildsjælens samlede engagement. Som en af jury-medlemmerne udbrød: Han gør SÅ mange ting!”

Gerd Maria May, Juryformand

Årets Kommercielle Indsats

Prisen for Årets Kommercielle indsats er en ny pris, der gives til en ugeavis, der i det forgangne år iderigt og innovativt har løftet det kommercielle produkt eller ved succesfuldt og resultatorienteret at have samarbejdet med det lokale erhvervsliv.

Prisen er en hyldest og anerkendelse til de idéer og udførelsen af dem, der skaber merværdi for både ugeavisen, læserne og annoncørerne.

De Lokale Mediers Specialpris

De lokale mediers specialpris er en videreudvikling af Ugeavisernes årspris og hylder den udgivelse, den redaktionelle ide eller den enkeltstående præsentation, der uanset platform har gjort sig særligt bemærket i løbet af året, og som med sin indsats kan virke som fyrtårn og inspiration for andre. Vinderen udpeges af juryen ved at stikke ud i forhold til alle andre i det forgangne år.

Læs også

Danske Medier lancerer ny undersøgelse om unges nyhedsvaner på årets Folkemøde

På Folkemødet præsenterede Danske Medier i dag en ny undersøgelse lavet i samarbejde med Kantar Gallup om danske unges nyhedsvaner og brug af sociale medier. Med en paneldebat blev der stillet skarpt på vigtige spørgsmål om de unge som fremtidens mediebrugere, og hvordan vi klæder dem på til at forholde sig kritisk i et digitalt nyhedsunivers.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev