Nyhed
De enorme mængder af falsk indhold på techgiganternes platforme har store konsekvenser for frie medier og troværdig information. Sådan lød konklusionen, da Danske Medier satte fokus på emnet på Folkemødet med debatter og lanceringen af ny undersøgelse.
Folkemødet handler om den demokratiske samtale på tværs af organisationer, borgere og beslutningstagere. Det var derfor passende at benytte anledningen til at sætte fokus på en af de største trusler mod vores samfund og demokrati.
Under overskriften ’Hvordan sikrer vi frie medier og adgang til troværdig information i en AI-tidsalder?’ inviterede Danske Medier til debat fredag den 14. juni, som kredsede om mediernes vilkår og rolle som modvægt til misinformation og manipuleret indhold på techplatformene. Det skete i kontekst af Roskilde Universitets undersøgelse ’Danskernes brug af nyhedsmedier 2024’, som blev lanceret under Folkemødet.
Forskerne bag undersøgelsen gav indblik i nye tal om kunstig intelligens (AI) i journalistik, tillid til medierne og danskernes stigende bekymring for falske nyheder, som var afsættet for den efterfølgende debat.
Her var Jakob Nielsen, ansvarshavende chefredaktør på Altinget, ordstyrer for et kompetent panel bestående af repræsentanter indenfor politik, tech og forskning.
Techgiganterne skal reguleres
I debatten blev det understreget, at techgiganterne i årevis har udvidet deres magt og indflydelse med uregulerede forretningsmodeller til skade for en sund demokratisk debat og frie mediers vilkår.
Blandt andet pointerede paneldeltager og forsker Mikkel Flyverbom, at det er på høje tid, at techplatformenes forretningsmodeller reguleres gennem blandt andet dansk håndhævelse af EU-regler som Digital Markets Act, Digital Services Act og AI Act.
Mikkel Flyverbom fremhævede også, at hvis ikke techvirksomhederne bliver tøjlet, vil det øge spredningen af falsk og desinformerende indhold, konkurrenceforvridningen på det digitale marked vil fortsætte, og befolkningens mentale helbred og tilliden til demokratiske institutioner vil dale yderligere. Det er et politisk ansvar – præcis som reguleringen af andre industrier, understregede forskeren.
Ida Ebbensgaard, der også deltog i panelet, slog et slag for, at frie medier må betragtes som afgørende demokratisk infrastruktur. Ifølge hende skal frie medier styrkes af initiativer fra politisk side, hvis ikke den digitale informationsstrøm skal oversvømmes af desinformation.
Danske Medier vil bekæmpe falske nyheder og styrke frie medier
I en debat arrangeret af DR, som også kan streames på dr.dk, med titlen “Hvorfor fake news om værter er bad news for demokratiet?” deltog Danske Mediers administrerende direktør, Dicle Duran Nielsen, i selskab med blandt andre Dorthe Thirstrup, programdirektør hos TV 2, Sandy French, nyhedsdirektør hos DR og Simon Richard Nielsen, chefredaktør hos BT.
De diskuterede, hvordan techgiganterne må tøjles i kølvandet på de seneste sager om falske videoer af tv-værter på techplatformene. Der var enighed om, at techvirksomhederne ikke frivilligt påtager sig ansvaret for falsk og skadeligt indhold på deres platforme, og at der derfor må politisk handling til.
Dicle Duran Nielsen præsenterede under debatten Danske Mediers tre anbefalinger til at styrke troværdig information og bekæmpe manipuleret indhold:
1) Digital dannelse
Vi skal styrke befolkningens digitale dannelse og kritiske tænkning, så der er en klar bevidsthed om forskellen på de frie medier og techgiganterne.
2) Regulering og håndhævelse
Bekæmpelse gennem lovgivning og håndhævelse, herunder Digital Markets Act, Digital Services Act og AI Act.
3) Level Playing Field
Frie medier skal ikke rammes af unødvendige regler, som er vedtaget for at tøjle techgiganterne. Medierne ønsker ikke særbehandling, men blot ‘Level Playing Field’, så medierne ikke rammes af regulering, mens techvirksomhederne går fri.
Annoncørernes medansvar
Danske Medier var også medarrangør for en debat sammen med Politiken. Her var fokus på annoncørernes medansvar for at styrke demokratiet og frie medier via deres investeringer, der i stigende grad placeres på techplatformene. Her var et af hovedbudskaberne, at annoncørerne må bidrage til at styrke demokratiet og publicistiske medier overfor techplatformene, hvor desinformation og falsk indhold har frit spil.
Se DR’s debat her.
Kontakt:
Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
joa@danskemedier.dk
Mobil: 61 77 08 43