Pressemeddelelse
Når Lokale Mediers Efterårskonference løber af stablen 4. oktober, bliver det med spotlyset rettet mod en lokal og regional mediebranche i forandring. Dagen byder også på lancering af årets ‘Danskernes brug af nyhedsmedier 2023’ med fokus på det lokale medieforbrug.
De danske lokal- og regionalmedier er på flere parametre under hastig forandring. Både hvad angår digitale værktøjer og formater, udfordrede økonomiske rammevilkår, redaktionelle prioriteringer og nye måder at nå brugerne på. Det gælder uanset, om man er lokalradio, lokalt dagblad, ugeavis eller formidler regionale tv-nyheder.
Samtidig giver forandringerne nye og kreative muligheder for at udvikle sig som medie og skabe fremtidens lokaljournalistik, der fortsat kan levere troværdig oplysning, stille de kritiske spørgsmål og engagere borgerne i lokalsamfundene.
Ovenstående temaer bliver bragt i spil, når Danske Medier slår dørene op for Lokale Mediers Efterårskonference 4. oktober på Hotel Koldingfjord. Konferencen, der centrerer sig om lokal- og regionalmedierne i Danmark, erstatter det tidligere Ugeavisernes Efterårsseminar.
En af de centrale temaer er den digitale omstilling, som både bringer muligheder og udfordringer med sig, fortæller Marianne Bugge Zederkof, vice adm. direktør i Danske Medier.
”Lokalmedierne befinder sig i en brydningstid. Det er både spændende, men også udfordrende. Techgiganter kæmper gennem sociale medier for at fastholde brugernes opmærksomhed samtidig med, at den teknologiske udvikling med især kunstig intelligens brager afsted. Alt sammen betyder, at lokale og regionale medier skal tænke innovativt og finde nye måder at bruge de mange digitale platforme og nye værktøjer i både det kommercielle og redaktionelle arbejde. Derfor vil kunstig intelligens og tendenser om journalisten som lokal influent være på programmet i år,” siger Marianne Bugge Zederkof.
Til konferencen vil lanceringen af den årlige undersøgelse ‘Danskernes brug af nyhedsmedier’, danne grundlag for en debat om mediebrug, herunder hvordan det står til hos danske lokale og regionale medier.
Mark Ørsten, professor i Journalistik, Roskilde Universitet, der står bag rapporten sammen med professor Kim Schrøder og studielektor Mads Kæmsgaard Eberholst, vil præsentere den spritnye rapport og herefter deltage i paneldebatten om lokalmediernes vigtige rolle for nærdemokrati og lokalsamfund i en stadig mere digital verden.
Undersøgelsen viser blandt andet, at en femtedel af danskerne abonnerer på et lokalt og/eller regionalt medie. Det fortæller Mark Ørsten.
”19 procent af de danskere, der abonnerer på et nyhedsmedie, abonnerer på et lokal/regionalt medie. Størstedelen af abonnenterne ligger i aldersgruppen 45 år til 65+. I vores tal er det næsten lige så mange af 45-54-årige, der har et lokalt/regionalt abonnement, som det er blandt gruppen på 65+. Samtidig er brugen af et lokalt online dagblad steget fra 7 procent i 2015 til 10 procent i 2023. Det er dog langt fra nok til at udligne faldet i brugen af lokale dagblade på tryk,” siger Mark Ørsten.
Blandt årets talere kan du blandt andet møde:
- Bruno Ingemann, Gravercenter.dk
- André Bentsen, Østerbro LIV
- Mark Ørsten, Roskilde Universitet
- Gerd Maria May, foredragsholder, moderator og stifter af Room of Solutions
- Filip Wallberg, TV 2
- Katrine Thielke, bogaktuel med ‘Når mennesker er medier
- Karl Erik Stougaard, Fyns Amts Avis og mange flere
Kontakt:
Josefine Anker
Pressekonsulent i Danske Medier
joa@danskemedier.dk