En dag i lokaljournalistikkens tegn
Onsdag den 4. oktober var både lokale og regionale medier samlet til Danske Mediers Lokale Mediers Efterårskonference på Hotel Koldingfjord.
Programmet i år fokuserede på de lokale og regionale mediers rolle i lokalsamfundene og de nyeste analyser og tendenser inden for betalingsvillighed og danskernes brug af lokale og regionale nyhedsmedier.
Den årlige rapport Danskernes brug af nyhedsmedier 2023, udarbejdet af et forskerhold fra RUC, blev præsenteret af Mark Ørsten, medieforsker på RUC. Mark Ørsten fortalte blandt andet, at der er betydelige regionale forskelle, når det gælder, om folk er villige til at betale for nyheder
Det afhænger af, hvor man befinder sig i Danmark, og det kræver måske mere arbejde i visse regioner at få danskerne til at betale for nyheder”
Mark Ørsten, Medieforsker på RUC
Der var virtuelt besøg fra USA i form af Joshua P. Darr, professor ved Syracuse Universitet. Professoren delte perspektiver om amerikanske lokalemediers rolle i samfundet, og der var mange bekræftende nik fra deltagerne, da Joshua P. Darr pointerede:
"Lokale medier virkelig gør en forskel for lokalsamfundet og den demokratiske samtale."
Joshua P. Darr, professor ved Syracuse Universitet.
I en paneldebat med Mark Ørsten, Karl Erik Stougaard, chefredaktør på Fyns Amts Avis og Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd, blev lokale mediers rolle og muligheder for at øge læsertallet diskuteret. Karl Erik Stougaard pointerede, at medierne kan producere indhold, som folk gerne vil læse, men udfordringen er at få folk til at betale for det. Hertil fortalte han, hvordan Fyns Amts Avis havde haft succes med at møde læserne i ude i virkeligheden.
Deltagerne blev derudover klogere på redaktionelle hands-on værktøjer, da Filip Wallberg, TV 2 Regionerne, viste hvordan ChatGPT kan blive en assistent på redaktionen, og rådgiver Gerd Maria May delte ud af tips og råd om lokal klimajournalistik, der engagerer læserne.
Vi hørte også fra Morten Kjær Petersen, adm. direktør for TV 2 Kosmopol, om deres rejse, da TV 2 Lorry skiftede identitet til TV2 Kosmopol. Han fremhævede, at tv-stationen nu ikke kun var en ren TV-kanal, men også udgav nyheder på sociale medier, YouTube og deres hjemmeside for at tiltrække forskellige målgrupper.
Konferencen bød på også på masser andre oplæg om for eksempel influentjournalistik, FemernReport og lokal erhvervsjournalistik.
Vi håber, at alle deltagere kom hjem med ny inspiration og redskaber i rygsækken, og vi glæder os til at se jer til Lokale Mediers Efterårskonference 2024!
Video - Lokale Mediers Efterårskonference 2023
Kontakt
Nikolaj Lægaard Simonsen,
Politisk konsulent
nls@danskemedier.dk
+ 45 40 42 42 63