Grafik kommerciel innovation Ugeavisernes Årspriser
 

Kommerciel innovation er i fokus når de lokale ugeaviser uddeler priser til efteråret

Pressemeddelelse

Med ’Årets kommercielle indsats’ vil Danske Medier og De Lokale Ugeaviser anerkende de ugeaviser, der i det forgangne år har løftet ugeavisen som kommercielt produkt.

Ugeavisernes Efterårsseminar og den afsluttende fejring af Ugeavisernes Årspriser sætter fokus på ugeavisernes arbejde gennem et år, der både økonomisk og redaktionelt har været præget af coronakrisen.

Vi glæder os over at kunne facilitere udvekslingen af ny viden, idéer og skulderklap på et tidspunkt, hvor mange ugeaviser kæmper økonomisk, alt imens de løfter et kæmpe ansvar i det lokale demokrati, kultur og foreningsliv.

Marianne Bugge Zederkof, konst. adm. direktør, Danske Medier

Da covid-19 pressede annonceindtægterne yderligere efter flere år med techgiganternes fortsatte udhulning af det lokale annoncemarked, kom ugeavisernes overlevelse for alvor på den mediepolitiske dagsorden.

I begyndelsen af 2021 var flere ugeavisers overlevelse i fare, og behovet for at sætte fokus på udvikling og innovation er kun blevet større. Frem mod de kommende medieforhandlinger arbejder Danske Medier således for en midlertidig udviklingspulje, der skal støtte innovation og digital transformation.

Til Ugeavisernes Årspriser 2021 sætter Danske Medier fokus på den nødvendige innovation med den nye pris ”Årets kommercielle indsats”. Idéen til den nye pris blev født ved Ugeavisernes Årspriser 2020, hvor de lokale ugeaviser midt i coronakrisen greb bolden, både redaktionelt og kommercielt, eksempelvis gennem samarbejde med lokalt erhvervsliv.

Danske Medier og De Lokale Ugeaviser glæder sig til at sætte fokus på de mange gode eksempler på kommerciel innovation i branchen med den nye kategori, der er en tilføjelse til de øvrige kategorier Nyhedsprisen, Debatprisen, Ildsjæleprisen og den ligeledes nye De lokale mediers specialpris.

Ugeavisernes Efterårsseminar 2021

Ugeavisernes Årspriser uddeles i forlængelse af Ugeavisernes Efterårsseminar, der løber af stablen den 6. oktober 2021 på Hotel Koldingfjord.

Til konferencen vil der bl.a. blive sat fokus på distribution i et ja-tak regime med besøg af hollandske Maurice Ubags, Mediahuis Limburg. Patrick Arendal Fahlström fra Infomedia og mediascale.dk kommer og fortæller om seneste udvikling inden for betalingsvillighed, abonnementsmodeller og crowdfunding med udgangspunkt i de lokale ugeaviser, mens Poul Madsen vil runde dagens program af på passende manér.

Kontakt

Marianne Bugge Zederkof, konst. adm. direktør, Danske Medier 
mbz@danskemedier.dk

Caroline van Halsema, kommunikationskonsulent, Danske Medier
cvh@danskemedier.dk

Læs også

Danske Medier: Techgiganter skal holdes fair og åbne

Regeringen og støttepartierne lægger med deres hvidbog op til, at techgiganterne skal ses efter i sømmene og at der politisk arbejdes på regulering, som i højere grad sikrer, at techgiganter som Google og Facebook ikke misbruger deres store mængder informationer om os alle hverken økonomisk eller politisk.
Danske Medier bakker op om regeringens målsætninger på området

Facebook har præsenteret trylleformular, som skal skabe forvirring i mediebranchen

“Det er en skam, at Facebook også i Danmark har valgt bøllemetodernes brede sti. Man kan kun håbe det er en fejl. Fra Danske Mediers side havde vi virkelig troet, at man ville have ændret tilgang efter skandalen i Australien, hvor Facebook udelukkede nyhedsmedierne fra platformen,” udtaler formand for Danske Medier, Jesper Rosener.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev