IMG_1330
 

Danske Medier satte unges brug af podcast og tech-giganters forretningsmodeller under lup på Folkemødet

Pressemeddelelse

Igen i år kunne du møde Danske Medier under solen på årets Folkemøde. I to forskellige debatter blev der først taget fat på unges medievaner, og dernæst blev der tunet ind på, hvordan vi sikrer, at de største tech-virksomheders indflydelse på samfund og medier holder sig indenfor demokratiets spilleregler.

I fredags præsenterede Danske Medier en ny undersøgelse med Kantar Media om danske unges podcastvaner og brug af det populære lydmedie. Podcast er et medie i vækst, især blandt de unge.

Samtidig viser de nye tal, at unges humør og lyst til at søge mere information påvirkes positivt, når de lytter til nyheder serveret i podcasts fremfor fx at se dem på TV.
Podcast kan dermed være med til at bekæmpe den kedelige tendens med, at folk, og særligt de unge, fravælger nyheder.

”Undersøgelsen tyder på, at podcast er et medie, der smitter positivt af på unges lyst til at få nyheder. Måden og tempoet, man formidler nyheder på i podcast, har positive effekter på deres humør og giver dem lyst til at søge mere viden. Det er utroligt godt nyt - både for de unge og for mediebranchen. Det fortæller os, at podcast kan bidrage til at bekæmpe unges – og måske alle nyhedsbrugeres – fravalg af nyheder. Unge får dermed boostet deres lyst til engagere sig i og blive klogere på samfundet. Det er helt afgørende for en sund demokratisk debat i fremtiden, som involverer de unge."

Dette og meget mere blev der sat fokus på, da undervisningskonsulent Aslak Gottlieb til start interviewede to unge fra Rødkilde Gymnasium om podcasts og medievaner, der lagde op til dagens debat.

Her agerede journalist Camilla Boraghi moderator for panelet bestående af Mogens Jensen (S), Lea Korsgaard, Zetland, Christian Ottenheim, BEAM Audio Agency og Helena Olsen, SAGA. Der blev diskuteret alt fra mediestøtte til inddragelse og repræsentativitet af unge i nyheder og nyhedsproduktion og unges brug af digitale platforme til at få nyheder. Debatten blev rundt af med spørgsmål til panelet fra publikum.

Video: Debat om unges brug af podcast

Techgiganters magt og indflydelse

Den teknologiske udvikling accelererer hurtigere end nogensinde, og konsekvenserne for mennesker og samfund ved vi endnu lidt om. Hvad gør vi for at undgå, at techgiganternes voksende magt via massiv datahøst ikke løber løbsk, og hvilke værktøjer skal vi i Danmark og EU gribe til for at sikre, at virksomhederne holder sig indenfor demokratiske spilleregler? Hvordan styrker vi frie medier i en digital tidsalder, hvor Big Techs fremmarch presser levegrundlaget for private medier?

I lørdags stillede Danske Medier de store spørgsmål til en debat hos Altinget. Mikkel Flyverbom, fmd. for regeringens ekspertgruppe, var inviteret til at præsentere udvalgte anbefalinger fra ekspertgruppen til, hvordan vi effektivt regulerer tech-mastodonterne. Ordet blev derefter givet videre til erhvervsminister Morten Bødskov, der gav en overflyvning over regeringens position.

Dermed var banen kridtet op til en livlig diskussion om tech-giganternes forretningsmodeller og deres indflydelse på samfund og medier. Linjerne blev tegnet op af Christine Sørensen, Google og Anders Krab-Johansen, Berlingske Media i debat med ministeren og Mikkel Flyverbom, mens adm. direktør Mads Brandstrup Nielsen styrede slagets gang som ordstyrer.

På trods af forskellige holdninger og positioner rundt om panelbordene, kunne alle blive enige om, at man på tværs af virksomheder, forskningsverden og politiske institutioner fremover må samarbejde om at sikre de rigtige rammer og regulering for udvikling af kunstig intelligens (AI).

Kontakt:

Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent

joa@danskemedier.dk
Mobil:+45 61 77 08 43

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev