Pressemeddelelse
Et nyt samarbejde mellem Danske Medier og Valified skal hjælpe brancheorganisationens medlemmer med grøn omstilling.
Måling af klimaaftryk og CO2 beregning er værktøjer, der bidrager til at bane vejen for et grønnere samfund. Men mange virksomheder har brug for information om en brugbar og konkret tilgang til, hvordan de grønne ambitioner omsættes til virkelighed.
En ny aftale mellem Danske Medier og Valified skal bidrage til netop dette og sætte tryk på speederen for den grønne omstilling generelt i den private mediebranche. Danske Medier vil nu tilbyde sine medlemmer et bæredygtighedsværktøj, der skal gøre det lettere og mere overskueligt for medievirksomheder at indsamle og måle på relevante data, der skal fremme en mindre klimabelastende virksomhed.
Lovkrav fra EU om virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD) vil betyde, at virksomheder i de kommende år i højere grad skal tage stilling til og navigere i flere regler om, hvordan de måler på og arbejder med klimaftryk. Samarbejdet skal bidrage til overskuelighed ved at sikre branchestandarder i en kompleks verden af lovkrav og regulativer.
Det nye samarbejde glæder adm. direktør i Danske Medier Mads Brandstrup. Han mener, der er behov for, at mediebranchen samlet set løfter sit ansvar i den grønne omstilling:
Vi er glade for, at vi nu kan tilbyde vores medlemmer et konkret værktøj, der kan hjælpe dem godt på vej til en mindre klimabelastende virksomhed, og som gør det overskueligt at indsamle og rapportere relevant data. Det er på tide, at vi som brancheforening tager ansvar og viser vejen for mere grøn omstilling, der skal bidrage til et lavere klimaaftryk i mediebranchen som helhed. Lige nu halter mediebranchen desværre efter andre brancher, når det gælder fokus på klimaindsats, selvom der er enkelte medievirksomheder, der er godt i gang. Det må vi erkende simpelthen ikke er godt nok. Derfor er der behov for, at vi sætter skub i grønne tiltag til gavn for branchen og ikke mindst for vores samfund og kommende generationer.
Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier
Hos et af Danske Mediers medlemmer, Information, er arbejdet med ESG-data netop påbegyndt, og adm. direktør Stine Carsten Kendal ser positivt på et styrket samarbejde om den grønne dagsorden:
En fælles platform til ESG-rapportering kan gøre det lettere for Danske Mediers medlemmer at få værktøjer, viden og mulighed for at sammenligne os som branche. Det er oplagt, at vi i branchen samarbejder om viden og redskaber til bæredygtighed. Et godt skridt på vejen er at få bedre overblik og transparens omkring data på de områder, hvor mange af os trækker på eksterne ydelser som produktion og distribution, og de områder som det enkelte medie selv kan gøre noget ved.
Stine Carsten Kendal, adm. direktør for Information
Kontakt:
Annie Saugstrup
Executive Assistant
asa@danskemedier.dk
+45 6171 7448