Valified_Danske medier
 

Danske Medier sætter fokus på grøn omstilling med bæredygtighedssamarbejde

Pressemeddelelse

Et nyt samarbejde mellem Danske Medier og Valified skal hjælpe brancheorganisationens medlemmer med grøn omstilling.

Måling af klimaaftryk og CO2 beregning er værktøjer, der bidrager til at bane vejen for et grønnere samfund. Men mange virksomheder har brug for information om en brugbar og konkret tilgang til, hvordan de grønne ambitioner omsættes til virkelighed.

En ny aftale mellem Danske Medier og Valified skal bidrage til netop dette og sætte tryk på speederen for den grønne omstilling generelt i den private mediebranche. Danske Medier vil nu tilbyde sine medlemmer et bæredygtighedsværktøj, der skal gøre det lettere og mere overskueligt for medievirksomheder at indsamle og måle på relevante data, der skal fremme en mindre klimabelastende virksomhed.

Lovkrav fra EU om virksomheders bæredygtighedsrapportering (CSRD) vil betyde, at virksomheder i de kommende år i højere grad skal tage stilling til og navigere i flere regler om, hvordan de måler på og arbejder med klimaftryk. Samarbejdet skal bidrage til overskuelighed ved at sikre branchestandarder i en kompleks verden af lovkrav og regulativer.

Det nye samarbejde glæder adm. direktør i Danske Medier Mads Brandstrup. Han mener, der er behov for, at mediebranchen samlet set løfter sit ansvar i den grønne omstilling: 

Vi er glade for, at vi nu kan tilbyde vores medlemmer et konkret værktøj, der kan hjælpe dem godt på vej til en mindre klimabelastende virksomhed, og som gør det overskueligt at indsamle og rapportere relevant data. Det er på tide, at vi som brancheforening tager ansvar og viser vejen for mere grøn omstilling, der skal bidrage til et lavere klimaaftryk i mediebranchen som helhed. Lige nu halter mediebranchen desværre efter andre brancher, når det gælder fokus på klimaindsats, selvom der er enkelte medievirksomheder, der er godt i gang. Det må vi erkende simpelthen ikke er godt nok. Derfor er der behov for, at vi sætter skub i grønne tiltag til gavn for branchen og ikke mindst for vores samfund og kommende generationer.

Hos et af Danske Mediers medlemmer, Information, er arbejdet med ESG-data netop påbegyndt, og adm. direktør Stine Carsten Kendal ser positivt på et styrket samarbejde om den grønne dagsorden: 

En fælles platform til ESG-rapportering kan gøre det lettere for Danske Mediers medlemmer at få værktøjer, viden og mulighed for at sammenligne os som branche. Det er oplagt, at vi i branchen samarbejder om viden og redskaber til bæredygtighed. Et godt skridt på vejen er at få bedre overblik og transparens omkring data på de områder, hvor mange af os trækker på eksterne ydelser som produktion og distribution, og de områder som det enkelte medie selv kan gøre noget ved.

Kontakt:

Annie Saugstrup 
Executive Assistant 
asa@danskemedier.dk 
+45 6171 7448 

 

Læs også

Høringssvar vedr. vilkår for Public Service Puljen

Herunder kan du læse Danske Mediers seneste høringssvar vedrørende vilkår for Public Service Puljen.

Høringssvaret dækker over emner som:

Nyhedsformater på lyd bør omfattes af PS-puljen
Behov for auditive kompetencer i styregruppen
Smidigere ansøgningsproces for lydbårne medier
Evaluering af puljen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev