Pressemeddelelse
Danske Medier og en række organisationer appellerer nu til kulturministeren om at løse momsproblematik i forslaget til en ny postlov. Det skal sikres, at foreningsblade ikke bliver ramt af markant øgede distributionspriser i starten af det nye år, lyder opfordringen.
Det nuværende lovforslag til en ny postaftale, der efter planen skal træde i kraft allerede 1. januar 2024, indeholder et problematisk element vedrørende moms på distributionen af foreningsblade. Udfordringen består i, at mange foreninger og organisationer ikke er momsregistrerede. Derfor kan de ikke modregne den nye moms på distribution med PostNord, der følger af afskaffelsen af befordringspligten, som lovforslaget lægger op til.
Danske Medier har rost lovforslaget, men mener sammen Danske Patienter, Danske Handicaporganisationer, Landdistrikternes Fællesråd, Grakom og Civilsamfundets Brancheforening, at det er helt afgørende at få løst problemet vedrørende moms hurtigst muligt, så bladene kan få overblik over deres økonomi næste år.
I et høringssvar tilbage i august og i en henvendelse tidligere på måneden til folketingets transportordførere har Danske Medier og organisationerne gjort opmærksom på problemet og præsenteret forslag til, hvordan det kan løses.
Desværre agter Transportministeriet ikke at handle på problemet, og derfor opfordrer organisationerne nu kulturministeren til at tage sagen op, så den utilsigtede effekt af postaftalen ikke får negative konsekvenser for medier og Foreningsdanmark.
"Vi har rost aftalen, men har under hele forløbet påpeget, at noget af merprovenuet skulle gå til at løse denne problemstilling for bladene. Det står nu endegyldigt klart, at Transportministeriet ikke vil løfte opgaven. Det er ærgerligt og uforståeligt, og derfor ser vi os nu nødsaget til at gøre Kulturministeriet og kulturordførerne opmærksomme på problemet, da det som bekendt er dette ministerie, der er ansvarlig for de andre mediestøtteordninger,” siger Danske Mediers adm. direktør Mads Brandstrup.
Kontakt:

Josefine Anker
Presse- og kommunikationskonsulent
joa@danskemedier.dk
+ 45 61 77 08 43