Netværksmøde (2)
 

Netværksmøde for fag- og specialmedier: Erfaringer med læserunderøgelser

Torsdag 9. juni kl. 13-15:00

FOA, Staunings Plads 1-3, København V

Som redaktør er indsigten i og forståelsen af brugere/læsere et ankerpunkt i såvel redaktionel udvikling som tiltrækning af annonceindtægter. 

Men at lave en troværdig og dækkende brugerundersøgelse er en kompleks opgave, og behovene varierer fra medie til medie. Derfor inviterer Danske Medier til en eftermiddag, hvor du kan hente inspiration til såvel den gode brugerundersøgelse som de rigtige værktøjer. 

På netværksmødet deles erfaringer med  læseranalyser til den redaktionelle udvikling. Hvad vil læsere have, og hvordan løser vi kommunikationsopgaverne bedst?  

Herefter skifter vi spor til analyser som input til annoncesalget og dykker bl.a. ned i de officielle branchemålinger for læsertal. Vi bliver også opdateret på alternativerne indenfor kommerciel måling af medier. 

Efterfølgende bydes på et glas vin og der bliver rig lejlighed til at følge op og spørge ind til dagens emne. 

Netværksmøde om annoncesalg for fag- og specialmedier 9. juni:

Spørg dine brugere: Erfaringer med læserundersøgelser

Læseranalysen til redaktionalt brug 
v/Gitte Hejberg, chefredaktør ved Fagbladet FOA

Gitte deler sine erfaringer med læserundersøgelser og gevinsterne ved den løbende brugerkontakt, både i forhold til tilfredsheden med FOAs digitale og trykte udgivelser samt de journalisiske kriterier og den faglige identitet. FOA har en helt frisk undersøgelse med til dagen. 

Omsætning af læseranalyse til magasin udvikling 
v/Karen Gahrn, redaktør og Nadia Jakobsen, specialist i læser- og medlemsundersøgelser OTW, Aller Media’s content- og kommunikationsbureau 

Når magasinet skal redesignes, relanceres eller indholdsoptimeres, danner læseranlayser typisk klangbund for ændringerne. Indsigterne i behov, adfærd, tilfredshed og brugsmønstre omsættes til redaktionelle koncepter, visuelle greb og tilrettelæggelse af kommunikationen på tværs af kanaler. 

Læseranalysen til annonce udvikling 
v/Berit Puggaard, Kantar Gallup. 
Kantar Gallup har i mange år stået for den officielle læsertalsundersøgelse, men har også løsninger for de, der ikke kan indgå i målingen, eller blot ønsker andre analyser for det enkelte medie. Bliv klogere på læsertalsmålingen, kommercielle analyser, og hvad der er det rette værktøj for dig. 

Netværk og kaffe 

Medarbejder_Nikolaj Lægaard Simonsen farve

Kontakt

Nikolaj Lægaard Simonsen
Politisk konsulent

nls@danskemedier.dk
Mobil: 40 42 42 63

Læs også

Høringssvar vedr. vilkår for Public Service Puljen

Herunder kan du læse Danske Mediers seneste høringssvar vedrørende vilkår for Public Service Puljen.

Høringssvaret dækker over emner som:

Nyhedsformater på lyd bør omfattes af PS-puljen
Behov for auditive kompetencer i styregruppen
Smidigere ansøgningsproces for lydbårne medier
Evaluering af puljen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev