Danske Medier høringssvar
 

Danske Mediers høringssvar til bekendtgørelse om redaktionel produktionsstøtte til publicistiske magasiner

Høringssvar

Indledningsvis vil Danske Medier påpege, at foreningen grundlæggende mener, at magasiner bør omfattes af den digitale nulmoms på lige fod med nyhedsmedierne. Dette ville sikre en objektiv og let forståelig mediestøtte fremfor puljer der søges, hvilket altid vil indeholde et skær af smagsdommeri.

Siden 2019 har digitale nyhedsmedier haft en nulmoms og dermed været ligestillet med de trykte nyhedsmedier. Med ambitionen om en mediebranche med bedst mulige betingelser for udvikling og imødekommelse af mediebrugernes virkelighed, bør der indføres en nulmoms for alle digitale medier. Det vil ligestille de digitale medier – herunder magasiner på nettet – med nyhedsmedierne.

Mange magasiner, special- og nichemedier udvikler i dag produkter udelukkende til nettet, da en stor og fortsat voksende andel af forbruget af redaktionelt indhold findes her. Derfor bør disse underlægges samme skatte- og afgiftsmæssige vilkår som de øvrige digitale medier.

Om end denne skævhed i mediemarkedet fortsat gør sig gældende, vil Danske Medier vil gerne anerkende regeringen og forligspartierne for at have vedtaget magasinpuljen, samt foreslå en række mindre justeringer og præciseringer af bekendtgørelsen, der bør implementeres for at sikre, at puljens midler tilfalder de magasiner, der politisk har været ambitionen.

Læs også

Høringssvar vedr. vilkår for Public Service Puljen

Herunder kan du læse Danske Mediers seneste høringssvar vedrørende vilkår for Public Service Puljen.

Høringssvaret dækker over emner som:

Nyhedsformater på lyd bør omfattes af PS-puljen
Behov for auditive kompetencer i styregruppen
Smidigere ansøgningsproces for lydbårne medier
Evaluering af puljen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev