Allan Sørensen Danske Medier
 

EU-regulering af techgiganter skal gøre det nemmere for medier at udvikle bæredygtige forretningsmodeller

Af Allan Sørensen, Digital Chef i Danske Medier.

Mediebranchen oplever i høj grad konsekvenserne af de store platformes ændringer i funktionalitet og vilkår. Med henblik på at skabe åbne og retfærdige markeder i den digitale sektor har EU-Kommissionens fremsat et forslag til en ’Digital Markets Act’ (DMA), som vil spille en central rolle for mediebranchens evne til at kunne levere kvalitetsjournalistik på grundlag af bæredygtige forretningsmodeller.

Danske Medier har derfor via foreningens engagement i de europæiske brancheorganisationer medvirket til at pege på en række forbedringer til DMA, som f.eks. fremgår af News Media Europes netop vedtagne holdningspapir til DMA. De centrale elementer omfatter:

  • Retten til fair og non-diskriminerende adgang til techgiganterne platforme skal ikke kun omfatte app-stores men udvides til alle tjenester.
  • Udfordringerne ved stor forskel i forhandlingsstyrke mellem medier og techgiganter skal løses mere effektivt.
  • Der skal sættes ind mod, at techgiganterne gør medier afhængige af platformenes egne annonceteknologier under påskud af persondatabeskyttelse.
  • Browsere og stemmestyringsteknologi skal tilføjes rækken af centrale platformstjenester, der hører under DMA.
  • Reguleringen må ikke begrænse medlemslandenes muligheder for at indføre yderligere tiltag for at styrke mediebranchen.
20180905_U7A8741_SH

Allan Sørensen
Digital chef

as@danskemedier.dk
Mobil: 27 83 46 01
Dir. tlf: 33 97 42 81

Læs også

Høringssvar vedr. vilkår for Public Service Puljen

Herunder kan du læse Danske Mediers seneste høringssvar vedrørende vilkår for Public Service Puljen.

Høringssvaret dækker over emner som:

Nyhedsformater på lyd bør omfattes af PS-puljen
Behov for auditive kompetencer i styregruppen
Smidigere ansøgningsproces for lydbårne medier
Evaluering af puljen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev