PrixAudio23_DKmedier_Nominerede_790x395px
 

Nominerede til årets Prix Audio sætter barren højt

Pressemeddelelse

Når festivalen Audiodays kulminerer med prisuddelingen Prix Audio, sker det på baggrund af et stærkt felt af kreative og dybdegående journalistiske lydproduktioner. Ifølge jurymedlem Tor Arnbjørn afspejler niveauet blandt de nominerede blandt andet, at danskerne bliver mere og mere glade for lyd.

Inden længe er der igen Audiodays i København. Hele lydbranchen samles endnu engang til en dag spækket med skarpe oplæg, inspirationssessions- og vidensdeling om alt, hvad der rør sig indenfor podcasts, lydbøger og radio. Som altid afsluttes dagen med Prix Audio, hvor prisuddeling er en lang hyldest til de mange og forskelligartede levende, væsentlige og underholdende lydproduktioner, der produceres i Danmark.

Juryen for Prix Audio har i gennem hele ugen offentliggjort de nominerende til årets prisoverrækkelse, og ifølge Marianne Bugge Zederkof, formand for Audiodays, er der god grund til at være imponeret af den danske audiobranche.

”Uanset om det er lydbog eller flowradio, dokumentar eller fiktion, kommercielt eller public service så er der igen i år et utrolig højt niveau. Det er tydeligt at mærke, at audiobranchen overordnet er under hastig udvikling, og der sker hele tiden nye ting. Nye fortællemåder, formater og innovative måder at inddrage lytterne på. Det er fantastisk og dybt inspirerende at være en del af arbejdet, og jeg glæder mig til at fejre den danske audiobranche 27. oktober,”

Jurymedlem ser lyst på fremtiden for det danske lydmarked

Tor Arnbjørn, CEO i Rakkerpak Productions, har i mange år været en del af juryen til Prix Audio. Spørger man ham om en vurdering af årets nominerende, lyder der rosende ord.

”Det har været en stor fornøjelse at lytte til alle de super kvalificerede indstillede i år. Generelt er niveauet steget over de seneste år. I år er ingen undtagelse. Jeg er imponeret over den bredde, der er i det danske podcastmiljø, som favner alt fra gode, begavede interview til de flot monterede udsendelser og de stærke og klare formater. Det lover godt for fremtiden.”

For Tor Arnbjørn betyder juryarbejdet noget helt særligt og giver mulighed for at tage temperaturen på lydbranchen.

”At være jurymedlem er for mig en kærkommen anledning til at få lyttet til noget af det gode indhold, som mine kolleger laver. På den måde giver juryarbejdet mig et godt overblik over podcastbranchen i Danmark. Samtidig er det enormt bekræftende på hele branchens vegne at kunne høre både kvalitetsniveau og den legesyge, som skinner igennem i de mange indstillinger. Det gør mig glad hvert år.”

Det høje niveau blandt de nominerede kan ifølge Tor Arnbjørn blandt andet forklares ved, at lydmedier i stigende grad vinder indpas hos danskerne. Det betyder, at lydmedier og lydbogsproducenter hele tiden udvikler sig og gør sig umage for at skabe relevant indhold, der både fænger og gør klogere.

”Vi har set et lydmarked i vækst flere år i træk, og med kvaliteten i de danske podcasts, er jeg overbevist om, at der vil komme flere lyttere til, selvom det vil tage noget tid. Podcast er stadig en forholdsvis ung medieplatform, og næsten en tredjedel af befolkningen har endnu ikke benyttet sig af podcast. Men godt indhold får flere til at lytte med. Det så vi blandt andet med forrige års vinder Adrian Hughes’ ’Mors Afskedsbrev’, der fik helt nye podcastlyttere med ombord. Det er jeg sikker på, at vi kommer til at se endnu mere af.”

Kontakt:

Marianne Bugge Zederkof
Vice. adm. direktør, Danske Medier & formand for Audiodays

mbz@danskemedier.dk
+45 2076 5099

Læs også

Høringssvar vedr. vilkår for Public Service Puljen

Herunder kan du læse Danske Mediers seneste høringssvar vedrørende vilkår for Public Service Puljen.

Høringssvaret dækker over emner som:

Nyhedsformater på lyd bør omfattes af PS-puljen
Behov for auditive kompetencer i styregruppen
Smidigere ansøgningsproces for lydbårne medier
Evaluering af puljen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev