Danske Mediers Designpriser_header
 

Årets vindere kåret til Danske Mediers Designpriser 2022

Pressemeddelelse

På restaurant SULT i København blev kreativ og innovativ journalistik i dag hyldet til uddelingen af Danske Mediers Designpriser. Den festlige begivenhed bød også på gæsteoplæg fra The New York Times, der gav indblik i grafik, visuelle elementer, artificial inteligence (AI) og data som en del af den journalistiske fortælling.  

Designprisernes formål er at fejre journalistikkens kreativitet, innovation og formidling på tværs af platforme til inspiration for branchen og omverden. Det er ekstraordinær journalistik, hvor formidlingen bringes til et højere niveau ved at involvere brugeren gennem grafik, lyd og audiovisuelle elementer.  

Specifikt blev der i dag uddelt 9 priser inden for nytænkende design, dataformidling, kommerciel kreativitet, anvendelse af formater og samlet formidling af den journalistiske fortælling samt en særpris, der blev overrakt af Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier. 

Mads Brandstrup er stolt af at kunne fremhæve journalistiske produkter, der både oplyser og fænger nyhedsbrugerne gennem et univers af grafik, lyd og på tværs af platforme: 

"Med Danske Mediers Designpriser hylder vi netop journalistikkens kreative udvikling og formåen. Vi har glædet os til i dag for at fejre de medier, der gennem brug af visuel innovation og kvalificeret formidling formår at løfte journalistikken til næste niveau. Netop dette må man sige, at dette års vindere har formået at gøre. Som direktør i Danske Medier er jeg stolt af afholde en sådan prisuddeling. For det er vigtigt at fremhæve journalistiske produktioner med et originalt og innovativt visuelt udtryk, der både inspirerer og gør os klogere. Dét er med til at udvikle vores nyhedsproduktion i en digital verden," siger den adm. direktør.

Som en af de ni prisvindere, mener Charlotte Pour, markedsdirektør i Sjællandske Medier og vinder i kategorien Kommerciel Kreativitet, lokale/regionale medier, at der er god grund til at være stolt af, hvad den journalistiske branche kan præstere, ligesom det er vigtigt at anerkende sine kollegaers arbejde: 

"Det er vigtigt, at vi står sammen i branchen, og det her er en god og vigtig anledning til at være stolte sammen og få input om, hvad andre medier formår og producerer. Det er vigtigt i en tid, hvor vi går meget i vores egen mediebobbel og alt går så stærkt. I forhold til, hvorfor vi vandt en pris i dag, så tror jeg, at vi skilte os ud ved dels, at det er et kvalitetsprodukt. Og dels fordi, at vi havde modet til at søsætte et printmedie midt i et stadig mere digitalt univers. Vi er utrolig glade for den anerkendelse det er at modtage en pris, når man hver dag arbejder for at levere et kvalitetsindhold til danskerne."

Vinderne af Danske Mediers Designpriser 2022

Innovativt design

Landsdækkende medier

Lokale/regionale medier

Vigeur: Livet over bundlinjen

Kåre Berenthz-Nicolaisen, Markedsdirektør
Tom Bue, Chefredaktør

Dataformidling

Morgenavisen Jyllands-Posten: Her blev der klappet højest og længst

Agnete Holk, Nyhedsgrafiker
Nikolaj Rytgaard, Politisk redaktør

Kommerciel Kreativitet

Landsdækkende medier

Teknologiens Mediehus: Udvikling af klip – adgang på kryds af abonnementer

Anders Reinbothe, Digital designer
Mette Rosendahl, Udviklingsdirektør

Lokale/regionale medier

Sjællandske Medier Magasin

Charlotte Pour, Markedsdirektør
Betina Blomsterberg, Designchef

Formidlende Formater

Landsdækkende medier

DR Nyheder: Instagram

Michelle Frandsen, Redaktør
Lise Grønvald, Designer
Caroline Vendelbo, Journalist
Frederik Storm, Redaktør

Lokale/regionale medier

TV SYD: De døde gadehunde

Jesper Nygaard, Chefredaktør
Stefan Jørgensen, Journalist

Årets Fortælling

DR: Kødædende bakterier

Annegerd Lerche, Journalist
Emil Thorbjörnsson, Designer
Jens Lykke Brandt, Udvikler
Thomas Rix, Udvikler
Alexander Klug, Foto
Kim Schou, Redaktør

Danske Mediers Designsærpris

De nominerede indstillinger, der særligt udmærkede sig, blev udformet af;

Dronningen i lyd og data: Kathrine Eggert Wadsholt, Noa Haimoff, Julie Gindrup, Nina Kragh og Peter Jørgensen

Københavns Festkrigere: Helene Navne, Morten Hjortshøj, Katrine Hørup Noer, Evald Munksgaard Hansen, Lucas Arturo Ramsøe Willkens, Rasmus Engelbrecht, Maja Kiener og Caroline Niegaard

Covid-19 tegninger fra hele verden: Søren Nyeland, Christian Ilsøe, Julie Gindrup, Malene Jensen, Peter Sætternissen og Rasmus Vendrup

Tillykke til årets vindere og nominerede og tak til juryen: 

Aslak Gottlieb, Iværksætter, freelancer 

Cathrine Ertmann, freelance fotograf 

Jan Birkemose, medietrends.dk 

Kamilla Harritsø, Harritsø 

Kasper Saugmann, Den Uafhængige 

Marcus Møller Bitsch, fotograf, animator og illustrator 

Marianne Bahl, Bahl Visuel Strategi (forperson) 

Rikke Bekker, Fyns Amts Avis 

Læs også

Høringssvar vedr. vilkår for Public Service Puljen

Herunder kan du læse Danske Mediers seneste høringssvar vedrørende vilkår for Public Service Puljen.

Høringssvaret dækker over emner som:

Nyhedsformater på lyd bør omfattes af PS-puljen
Behov for auditive kompetencer i styregruppen
Smidigere ansøgningsproces for lydbårne medier
Evaluering af puljen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev