Phone_DM_Artikel
 

Mediebranchens arbejdsgruppe har afholdt første møde om presseetiske regler

Pressemeddelelse

Danske Medier, Dansk Journalistforbund, TV2 og DR har i dag holdt det første møde om opdatering af de presseetiske regler. Arbejdsgruppen blev nedsat efter, at medieaftalen landede i slutningen af maj.

Formålet med mediebranchens arbejdsgruppe er at se på en opdatering af de vejledende regler for god presseskik. Arbejdsgruppen vil indhente ekspertviden på relevante områder og ønsker derudover at modtage begrundede forslag til branchens presseetiske arbejde, herunder fra regeringens kommende udvalg vedrørende medieansvar.
Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, understreger vigtigheden af, at mediebranchen tager ansvar for at opdatere de presseetiske regler:

”De vejledende regler for god presseskik er udtryk for mediebranchens selvregulering. Reglerne blev senest ændret af branchen i 2013 for at tage højde for den digitale udvikling, der allerede dengang havde forandret mediebilledet radikalt. Vi mener i mediebranchen, at der nu, særligt i lyset af den teknologiske udvikling siden 2013, er rigtig god grund til at se på en opdatering af de vejledende regler for god presseskik. Derfor har vi nu nedsat en arbejdsgruppe, og vi ser frem til input fra det kommende regeringsudvalg og til at samarbejde med udvalget om det vigtige arbejde, der venter forude," siger Mads Brandstrup.

Mediebranchens arbejdsgruppe består af følgende:

Dansk Journalistforbund
Tine Johansen, formand, Dansk Journalistforbund
Lene Sarup, journalist, Jysk Fynske Medier
Palle Jensen, journalist, TV 2
Liselotte Lindberg Olsen, advokat, Dansk Journalistforbund
Hans Jørgen Dybro, politisk konsulent, Dansk Journalistforbund

DR
Anja Lundberg Andersen, etikchef, DR

TV 2 Danmark
Hans Peter Blicher, etikchef, TV 2 Nyhederne

Danske Medier
Bente Johannessen, ansvh. chefredaktør, Sjællandske Medier
Peter Orry Jensen, ansvh. chefredaktør, Jysk Fynske Medier
Jacob Nybroe, ansvh. chefredaktør, Morgenavisen Jyllands-Posten
Jakob Nielsen, ansvh. chefredaktør, Altinget
Mads Brandstrup, adm. direktør, Danske Medier
Holger Rosendal, chefjurist, Danske Medier

Læs også

Unge skal have adgang til troværdig information – både nu og i fremtiden

I august 2024 gennemførte regeringen en ministerrokade, som vil få stor betydning for, hvordan vi som samfund håndterer både mulighederne og udfordringerne med ny teknologi. Danmark fik en ny digitaliseringsminister, Caroline Stage Olsen, og techområdet blev for første gang samlet under et ministerium. Med det har regeringen taget endnu et vigtigt skridt i anerkendelsen af teknologiens betydning for vores samfund og behovet for regulering.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev