En dag i lokaljournalistikkens tegn

Onsdag den 4. oktober var både lokale og regionale medier samlet til Danske Mediers Lokale Mediers Efterårskonference Hotel Koldingfjord.

Programmet i år fokuserede på de lokale og regionale mediers rolle i lokalsamfundene og de nyeste analyser og tendenser inden for betalingsvillighed og danskernes brug af lokale og regionale nyhedsmedier. 

Den årlige rapport Danskernes brug af nyhedsmedier 2023, udarbejdet af et forskerhold fra RUC, blev præsenteret af Mark Ørsten, medieforsker på RUC. Mark Ørsten fortalte blandt andet, at der er betydelige regionale forskelle, når det gælder, om folk er villige til at betale for nyheder

Det afhænger af, hvor man befinder sig i Danmark, og det kræver måske mere arbejde i visse regioner at få danskerne til at betale for nyheder”

Der var virtuelt besøg fra USA i form af Joshua P. Darr, professor ved Syracuse Universitet. Professoren delte perspektiver om amerikanske lokalemediers rolle i samfundet, og der var mange bekræftende nik fra deltagerne, da Joshua P. Darr pointerede:

"Lokale medier virkelig gør en forskel for lokalsamfundet og den demokratiske samtale."

I en paneldebat med Mark Ørsten, Karl Erik Stougaard, chefredaktør på Fyns Amts Avis og Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd, blev lokale mediers rolle og muligheder for at øge læsertallet diskuteret. Karl Erik Stougaard pointerede, at medierne kan producere indhold, som folk gerne vil læse, men udfordringen er at få folk til at betale for det. Hertil fortalte han, hvordan Fyns Amts Avis havde haft succes med at møde læserne i ude i virkeligheden. 

Deltagerne blev derudover klogere på redaktionelle hands-on værktøjer, da Filip Wallberg, TV 2 Regionerne, viste hvordan ChatGPT kan blive en assistent på redaktionen, og rådgiver Gerd Maria May delte ud af tips og råd om lokal klimajournalistik, der engagerer læserne. 

Vi hørte også fra Morten Kjær Petersen, adm. direktør for TV 2 Kosmopol, om deres rejse, da TV 2 Lorry skiftede identitet til TV2 Kosmopol. Han fremhævede, at tv-stationen nu ikke kun var en ren TV-kanal, men også udgav nyheder på sociale medier, YouTube og deres hjemmeside for at tiltrække forskellige målgrupper. 

Konferencen bød på også på masser andre oplæg om for eksempel influentjournalistik, FemernReport og lokal erhvervsjournalistik. 
 
Vi håber, at alle deltagere kom hjem med ny inspiration og redskaber i rygsækken, og vi glæder os til at se jer til Lokale Mediers Efterårskonference 2024! 

Video - Lokale Mediers Efterårskonference 2023

Kontakt

Nikolaj Lægaard Simonsen,
Politisk konsulent
nls@danskemedier.dk
+ 45 40 42 42 63

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev