Pressemeddelelse
Et tårnhøjt niveau præger dette års nominerede til Prix Audio. Sådan lyder vurderingen fra både nye og erfarne medlemmer af juryen.
Inden længe er der igen Audiodays i København. Hele lydbranchen samles endnu engang til en dag spækket med internationale oplægsholdere, nationale cases samt vidensdeling og netværk.
Som altid afsluttes dagen med Prix Audio, der er branchens fejring af det bedste fra liveradio, podcast og lydbøger. Prisoverrækkelsen er en hyldest til de mange og forskelligartede levende, væsentlige og underholdende danske lydproduktioner.
Juryen for Prix Audio har igennem denne uge offentliggjort de nominerende til årets prisoverrækkelse. Jurymedlemmerne er imponerede over den tårnhøje kvalitet blandt de nomirede, og der lægges store mængder tid og energi i juryarbejdet.
Sofie Sytnik Jørgensen, tidligere P3-vært og i dag selvstændig podcaster, er ny i juryen og fremhæver særligt juryens store engagement og autenticiteten i de indsendte indstillinger:
”Som nyt jurymedlem har det været fascinerende at se, hvilket engagement og med hvilken indlevelse juryen udvælger og uddeler priserne med. Det betyder noget, hvem der får den, og det rigtige valg bliver ikke taget let på,” siger Sofie Sytnik Jørgensen og uddyber:
“Som en, der selv er skabende i lydbranchen, giver denne omhu mig en følelse af tryghed og omsorg for de indsendtes hjerteblod. Og lige netop dette, er noget af det, der har været det vigtigste i min egen bedømmelse. At priserne gives med hjertet, til der hvor man kan mærke hjertet banker – der, hvor ordene menes, der hvor begejstringen og glæden er oprigtig. For en ting, man ikke kan købe, men altid mærke, er autenticitet. Den er vigtig at belønne, for den er bestemt ikke givet.”
At priserne gives med hjertet, til der hvor man kan mærke hjertet banker - der, hvor ordene menes, der hvor begejstringen og glæden er oprigtig. For en ting, man ikke kan købe, men altid mærke, er autenticitet.
Sofie Sytnik Jørgensen
Blandt de 57 jurymedlemmer er også erfarne folk såsom Christian Ottenheim, Partner og medstifter af Beam Audio Agency og tidligere chef for blandt andet P3, DR Musik og Radio, DR’s talenthold og Diskoteket.
Christian Ottenheim er imponeret over den danske lydbranche, der ifølge ham bobler af innovation og bidrager til et mangfoldigt lydmedielandskab:
“For bare få år siden var lydbranchen koncentreret om nogle få store spillere og gatekeepere, hvor især DR var det helt store flagskib. DR er stadig et flagskib. Men når man sidder og lytter til indstillinger til Prix Audio-priserne nu, er det tydeligt, at originaliteten, talenterne og kompetencerne breder sig ud over et væld af store og små medier, produktionsselskaber og enkeltpersoner, som udfordrer og rykker lydmediet videre. Det er en kæmpe fornøjelse af følge med i og kan også mærkes på, at virksomheder, organisationer, bureauer, myndigheder og andre end klassiske medievirksomheder har fået øjnene op for, hvordan man kan bruge podcast og lyd til at komme helt tæt på en målgruppe og holde den fast i timevis.”
Men når man sidder og lytter til indstillinger til Prix Audio-priserne nu, er det tydeligt, at originaliteten, talenterne og kompetencerne breder sig ud over et væld af store og små medier, produktionsselskaber og enkeltpersoner, som udfordrer og rykker lydmediet videre.
Christian Ottenheim
Ifølge Marianne Bugge Zederkof, formand for Audiodays og ansvarlig for juryarbejdet gennem mere end 12 år, er der god grund til at være imponeret over den danske lydbranche.
”Uanset, om det er lydbog eller flowradio, dokumentar eller fiktion, kommercielt eller public service, så er der år efter år et utrolig højt niveau. Bredden i dem, der indstiller og kvaliteten af materialet, er stigende. I år var det for eksempel tydeligt i kategorien ”branded content”, hvor juryen var enige om, at det var et virkelig stærkt felt, der vidner om, at formatet er blevet omfavnet af annoncørerne og udviklet af branchen,” fortæller Marianne Bugge Zederkof.
”Det er fantastisk og dybt inspirerende at være en del af arbejdet, og jeg glæder mig til at fejre den danske lydbranche 25. oktober.”
I år var det for eksempel tydeligt i kategorien ”branded content”, hvor juryen var enige om, at det var et virkelig stærkt felt, der vidner om, at formatet er blevet omfavnet af annoncørerne og udviklet af branchen.
Marianne Bugge Zederkof
Årets værter til Prix Audio er Signe Muusmann og Felix Smith.
Prix Audio kategorier 2024
Værtspriserne
Årets vært/værter
Årets talent
Mediepriserne
Årets radioprogram
Årets podcast
Årets lydbog
Programpriserne
Årets nyhed- og aktualitetsprogram
Årets kritiske interview
Årets dokumentar
Årets morgenflade
Årets samtale
Årets musikprogram
Årets nicheprogram
Årets hverdagsflade
Innovationspriserne
Årets comedy/satire
Årets pioner
Årets fiktion
Promotionpriserne
Årets kommercielle samarbejde/kampagne
Årets branded content
Fakta
Audiodays arrangeres af Danske Medier, DR, Bauer Media og RADIO |||| samt en lang række samarbejdspartnere.
Kontakt:
Marianne Bugge Zederkof
Formand for Audiodays/Prix Audio
mbz@dmresearch.dk
M: +45 20765099