Danske Mediers Designpriser
Danske Mediers Designpriser har til formål at hylde journalistik og formidling på tværs af platforme.
Den nye konkurrence rummer fem priser, der uddeles til hhv. lokale/regionale medier og landsdækkende medier, samt en særpris, der udpeges af juryen blandt indstillingerne.
Der uddeles dermed i alt 11 priser inden for innovation, dataformidling, kommerciel kreativitet, anvendelse af formater og samlet formidling af den journalistiske fortælling.
Der åbnes for indstillinger i foråret.
Jury 2022
Priserne
Innovativt Design
Tildeles et nyt medie eller et medie, der har udviklet et nyt tillæg og investeret i den innovative satsning. Der lægges bl.a. vægt på eksperimentelle greb, der sætter et aftryk på det danske medielandskab.
Dataformidling
Belønner arbejdet med at formidle kompliceret data på en lettilgængelig måde. Det kan eks. være udmærkelse inden for udformning af infografikker, autogenererede artikler og anvendelse af AI.
Kommerciel Kreativitet
Tildeles et medie, der er lykkedes med at få publicistisk og kommercielt indhold til at sameksistere på en velfungerende måde. Formålet med prisen er at inspirere til at skabe en god brugeroplevelse i sammenspillet mellem journalistisk indhold og forretning.
Formidlende Formater
Tildeles et medie, der på særlig velfungerende vis har evnet at udnytte et formats særlige egenskaber. Det kan være podcast, video eller print, der på særlig god måde understøtter det publicistiske formål.
Årets Fortælling
Prisen tager udgangspunktet i den samlede formidling af en journalistisk fortælling. Juryen vurderer, hvordan analoge, digitale og (audio)visuelle muligheder understøtter hinanden, og giver målgruppen den bedst mulige oplevelse.
Danske Mediers Designsærpris
Prisen går til det medie, der i særlig grad har overrasket eller imponeret juryen.
Kontakt
Caroline van Halsema,
Kommunikation
cvh@danskemedier.dk,
+45 92 82 27 67
Marianne Bugge Zederkof,
Direktør
mbz@danskemedier.dk
+ 45 20 76 50 99