Mærke: Radio

En unødvendig lovændring udfordrer den danske model for betaling af musik

Ved årsskiftet træder en ny regel i kraft, der gør op med det gensidighedsprincip i dansk lovgivning, der helt rimeligt siger, at hvis ikke tredjelande som fx USA sender penge til danske kunstnere, når de spiller deres musik i radioen, så skal Danmark heller ikke sende penge retur den anden vej.

Høringssvar om bekendtgørelse om udbud af tilladelser til programvirksomhed i den regionalt opdelte DAB-Blok 3 og DAB-Blok 4

Indledningsvist ønsker Danske Medier at kvittere for Kulturministeriets positive modtagelse af Danske Mediers henvendelse vedrørende en udvidelse af DAB+ kapaciteten for de lokale og regionale radiovirksomheder. Danske Medier genkender mange af foreningens overvejelser i den endelige bekendtgørelse.
Det er særdeles positivt, at det er lykkedes at udvide kapaciteten med en fuld DAB-Blok 4 og at den kan inddeles i de samme regioner som DAB-Blok 3.

Radioplayer skruer op for investeringerne i fremtidens radio

Radioplayer, det internationale partnerskab stiftet for at styrke digital radiolytning, har meddelt, at organisationen på baggrund af investeringer fra ejerkredsen, herunder Bauer Media og BBC vil opjustere udviklingen af digital radio markant.

Hvor langt rækker flinkeskolen?

Det er med meget stor bekymring at Danske Medier, DR og TV 2 erfarer, at kulturministeren har følt sig presset til at skifte holdning i forhold til, hvad han sagde så sent som 8. maj.

Mød juryen, der ofrer timer af deres nattesøvn på at lytte, bedømme og nominere årets bedste radio, podcast og lyd

Når fristen for at indstille til PrixAudio udløber om 14 dage, er det en bredt sammensat jury på mere end 40 kvinder og mænd, der med deres faglige kompetencer har lyttet til årets bidrag til radioprogram, nicheformat, fiktive fortælling og meget mere og dermed er med til at shortliste de indstillinger, der skal dyste om priserne til PrixAudio i Axelborg 28. oktober.

Nu åbnes for indstillinger til PrixAudio 2022

28. oktober løber PrixAudio af stablen og afholdes igen på Axelborg i København. Inden sidste års event relanceredes konkurrencen og omdøbtes fra PrixRadio til PrixAudio, så konkurrencen fremover kunne sætte fokus på og inkludere alle former for lyd. Radio, on-demand, lydbøger, fortællinger og podcasts.

Bauer Media er nyt medlem af Danske Medier

Europas største kommercielle radiokoncern Bauer Media er nu en del af Danske Medier som nyt medlem af brancheorganisationen. En glædelig nyhed for mediebranchen lyder fra adm. direktør Mads Brandstrup.

Høring vedr. genudbud af den femte jordbaserede FM-radiokanal

Af §2 fremgår det, at nyhedsdækningen består af mindst 800 timers nyhedsudsendelser. Denne fordobling af public-service nyhedsdækningen virker fuldstændig urimelig og taget uden indsigt eller hensyntagen til de kommercielle vilkår som radiostationen skal agere under.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev