Phone_artikel
 

Danskernes brug af nyhedsmedier: Stabil tillid og stigende betalingsvillighed

RUC’s årlige rapport om danskernes brug af nyhedsmedier viser, at stadig flere foretrækker avisernes online nyhedsmedier, og at flere er villige til at betale for nyheder. Og så sætter den en tyk streg under den funktion, som lokale medier varetager i vores hverdag.

Adm. direktør i Danske Medier, Louise Brincker udtaler:

”Rapporten understreger, at lokale medier er vigtige i vores hverdag. Samtidig viser den forskelle på tværs af landsdele, hvor folk uden for hovedstadsområdet orienterer sig endnu mere mod deres lokale medier. Det peger på, at det er en vigtig politisk opgave at sikre, at alle danskere har adgang til journalistiske medier, som dækker deres lokalområde”

Louise Brincker, adm. direktør i Danske Medier

Lokale Medier ville blive savnet i alle dele af landet

Overordnet ville to ud af tre savne deres lokale medier. Det varierer dog mellem de forskellige landsdele. For 69 procent af københavnerne ville savne deres lokalavis eller dens hjemmeside, mens det samme gør sig gældende for hele 75 procent af nordjyderne.

Flere betaler for nyheder

Andelen, der betaler for nyheder, er steget fra 15 % i 2019 til 17 % i 2020. Rapporten bekræfter således – med dens  data, der er indsamlet i januar og februar før Covid 19 – den stigning, som Danske Medier ligeledes har dokumenteret i en analyse offentliggjort i august, hvor betalingsvilligheden har været stigende under Corona.

Tilliden til medierne er stabil

Rapporten viser, at tilliden til de danske medier er stabil. Ser man på gennemsnittet over de seneste fem år, har 51 % af danskerne overordnet tillid til medierne, mens kun 14,8 procent decideret ikke har tillid.

Det stemmer overens med de resultater, som Adjunkt ved Center for Journalistik på Syddansk Universitet, Kim Andersen har valideret i sin forskning, hvor han ser på danskernes tillid til medierne ved at sammenholde en lang række undersøgelser over en tiårig periode.

Rapporten viser desuden, at danskerne generelt ikke mener, at medierne spreder fake news. Derimod peger hele 48 procent på de sociale medieplatforme som ansvarlige for fake news. Det er markant højere end gennemsnittet på tværs af landene i undersøgelsen, hvor 40 % peger på de sociale medieplatforme.

Avisernes online nyheder frem for TV-avisen

Flere danskere foretrækker nu avisernes online nyheder frem for TV. Således falder andelen, der svarer, at tv er deres vigtigste kilde til nyheder fra 39 til 36 %. Alt i mens andelen, der svarer, at nyhedssites er deres vigtigste kilde til nyheder, stiger tilsvarende fra 20 til 23 %.

Se hele rapporten her.

Hvis du har interesse i mediebranchen og annoncemarkedet, kan du kontakte Danske Medier Research, som løbende udarbejder rapporter og analyser af udviklingen.

Marianne Bugge Zederkof
Direktør, cand.merc.

mbz@danskemedier.dk
Mobil: 20 76 50 99
Dir. nr.: 33 97 42 31

Mest læste

Læs også

Cookieregler: Erhvervsstyrelsen undersøger flere hjemmesider

Efter et stigende antal henvendelser har Erhvervsstyrelsen opjusteret tilsynet med cookiereglerne. Der undersøges hovedsageligt websites, hvor der er modtaget en konkret henvendelse, men styrelsen kan også tage sager op på eget initiativ. Der er ind til videre modtaget klager over ca. 100 websites i år.

Nyt samarbejde skal stoppe pengestrømme til ulovlige tjenester

Det er positivt at se så mange aktører bakke op om at forhindre ulovlig aktivitet på internettet. Lovgivning og domstolsafgørelser kan kun løse en del af problemet, men i sidste ende er det de forskellige aktørers engagement og vilje til at håndhæve reglerne, der for alvor skaber resultaterne, udtaler Danske Mediers digitale chef, Allan Sørensen

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbreve

Modtag Aktuelt fra Danske Medier.

Danske Mediers nyhedsbreve giver dig aktuelt indhold fra og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder om events, gå-hjem-møder og kurser. Nyhedsbrevet Danske Medier kan herudover indeholde annoncer fra interessenter i mediebranchen. 

Danske Medier udkommer med følgende nyhedsbreve: 

  • Nyhedsbrevet Danske Medier udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.
  • Nyhedsbrevet Digitalt udkommer hver fredag i lige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev(e)